به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 06 سال 2016 ( شماره 317)

سنگ آهن

هفته گذشته بازار سنگ آهن به دلیل تعطیلات سال نو چینی فعالیتی نداشت. قبل از تعطیلات شرایط نامساعد جوی در استرالیا و کاهش عرضه آن در کنار افزایش خرید و بهبود جو بازار چین به رشد قیمت این ماده اولیه کمک نمود.  ولی شاخص قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین پایان هفته گذشته 1.30 دلار افت داشته به 44 دلار و 20 سنت هر تن خشک سی اف آر رسید. بازارهای سهام جهان با توجه به وضعیت اقتصادی چین و میزان تقاضای فولاد آن در رکود هستند و این بر افت قیمت سنگ آهن  تاثیر گذار بود.

برخی امیدوار بودند روزهای آتی پس از فعال شدن بازار چین پس از تعطیلات سال نو تولید فولاد افزایش یابد ولی به نظر تحلیلگران بازار آنقدر شکننده است که تاثیر مثبتی بر بازار سنگ آهن نخواهد داشت.

 

قراضه

بازار واردات قراضه ترکیه فعالتر شد. موجودی بازار کم شده و تمایل به خرید قراضه بیشتر شده است. قراضه 20-80 امریکا 175 دلار و 20 سنت هر تن سی اف آر شده  و قراضه روسیه نیز در 174 دلار هر تن سی اف آر خریداری شد. قراضه 20-80 اروپا نیز با یک دلار افت 172 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

بازار خاور دور در تعطیلات سال نو قمری بود و ژاپنی ها امیدوار بودند به زودی قیمت ها را بالاتر ببرند. آخرین قیمت قراضه ژاپن 157 تا 164 دلار هر تن فوب ثبت شد. قیمت قراضه آ3 روسیه نیز در بازار خاور دور 175 دلار هر تن سی اف آر کره جنوبی بود. در کره جنوبی قراضه سنگین کلاس یک امریکا 185 دلار هر تن سی اف آر است ولی خریداری ندارد.

 

بیلت

بیلت صادراتی دریای سیاه باثبات و 243 دلار هر تن فوب بود. پیشنهاد ها بین 245 تا 250 دلار هر تن فوب نیز شنیده می شد. البته خریدارها قیمت مورد قبول را نزدیک به 240 دلار می دیدند. در ترکیه بیلت روسیه 253 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که معادل 240 تا 243 دلار هر تن فوب است. در بازار داخلی ترکیه آخرین  قیمت رایج بیلت 280 تا 285 دلار هر تن درب کارخانه بود و برخی در 290 دلار هر تن درب کارخانه نیز پیشنهاد داده اند.

بیلت سی آی اس در مصر 2 تا 5 دلار ارزان تر شده به 268 تا 270 دلار هر تن سی اف آر رسید. بیلت چین هم 260 تا 270 دلار هر تن سی اف آر بود  و انتظار می رود پس از تعطیلات چین قیمت ها ارزان تر شود.

 

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت در هفته گذشته همچنان به روند نزولی خود ادامه داد. سایز 150 ×150 میلیمتر ارفع به 980 تومان رسید و محصول فولاد خوزستان تا 960 تومان هم پیشنهاد شد در حالیکه قیمت شمش کارخانه های خصوصی برای سایز 120 میلیمتر تا 900 تومان هم شنیده شد. روند نزولی قیمت شمش با همین شیب تا هفته آینده ادامه خواهد یافت چون تقاضا بسیار ضعیف است. عوامل زیادی در کاهش قیمت شمش موثرند ولی یک نکته در بازار شمش باعث دلگرمی است آنهم روند صعودی صادرات این کالا پس از برجام است، بخصوص آنکه محصول فولاد خوزستان کاملاً در منطقه شناخته شده است. هفته گذشته شاهد تقاضاهائی از خاوردور و ترکیه برای شمش بودیم با توجه به نزدیکی فولاد خوزستان، هرمزگان و بندرعباس به محل بارگیری انتظار میرود صادرات شمش رشد داشته باشد هر چند که به علت سیاست مهار تورم و افت قیمت مقاطع، قیمت این کالا صعودی نخواهد شد.

 

مقاطع

قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه 313 تا 330 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده در حالی که یک هفته قبل 315 تا 335 دلار بود. میلگرد صادراتی با 3 دلار افت 318 دلار هر تن فوب ثبت شد.  میلگرد ترکیه در امریکا از 308 تا 315 دلار هر شورت تن به 303 تا 310 دلار هر شورت تن سی آی اف رسید.

هفته گذشته چینی ها در تعطیلات بودند از این رو عرضه کننده های سی آی اس نیز مقاومت کرده قیمت ها را ثابت نگه داشتند و میلگرد صادراتی سی آی اس 280 تا 285 دلار هر تن فوب بود.

با توجه به کمبود تقاضا قیمت میلگرد صادراتی جنوب اروپا در فوریه 15 تا 20 یورو افت داشته  به 320 تا 325 یورو هر تن فوب رسید. در بازار داخلی شمال اروپا میلگرد 6 یورو بالا رفته به 353 یورو هر تن درب کارخانه رسید.

مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع همچنان در هفته گذشته نزولی بود. میله گرد نیشابور روز یکشنبه با 40 تومان کاهش قیمت در بازار عرضه شد و همین باعث شد تا از اول هفته روند نزولی قیمت تشدید شود. قیمت میله گرد 14 تا 25 بطور متوسط در اول هفته 11850 ریال بود که در آخر هفته به 11600 ریال رسید. تیرآهن هم نوسان قیمت خودش را داشت اول هفته متوسط قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان هر کیلو 14300 ریال بود ولی در آخر هفته به 14200 ریال رسید.

قیمت نبشی و ناودانی هم با روند کاهشی روبرو بود ولی روند نزولی قیمت این کالاها بسیار محدود شده است و نوسان قیمت در حد هر کیلو 200 ریال بود.

روند نزولی قیمت با توجه به رکود فعلی تا پایان انتخابات مجلس ادامه خواهد یافت و اگر قرار باشد تغییری در قیمت به وجود بیاید، احتمالاً این تغییر در سال آینده خواهد بود چون عوامل موثر بر قیمت فرصت چندانی برای مانور ندارند.

 

ورق

هفته گذشته قیمت ورق گرم صادراتی تولید فوریه سی آی اس 255 دلار هر تن فوب ثبت شد. پیشنهاد ها تا 260 دلار نیز شنیده شدند. در خاور دور ورق گرم سی آی اس 280 تا 282 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

در جنوب اروپا ورق گرم 2 یورو ارزان شده به 288 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در شمال اروپا ورق گرم 320 تا 325 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.

 در امریکا قیمت ورق گرم 5 دلار بالا رفته 400 دلار هر شورت  تن درب کارخانه شد. همچنین در آسیا آخرین قیمت ورق گرم وارداتی یک دلار رشد نموده 293 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. بازار چین هم در تعطیلات سال نو بود و فعالیتی نداشت.

 ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی روز شنبه هفته قبل هر کیلو 12200 ریال بود و تا آخر هفته ثابت ماند قیمت محصول چینی هم 12000 ریال بود . گفته میشود دو محموله بزرگ از این کالا در راه بندرامام خمینی است، ضمن آنکه با تمام شدن تعطیلات عید چینی، باید انتظار تهاجم چینی ها را به بازار داشت. معمولاً چینی ها با شروع سال جدید رقابت را بطور جدی شروع می کنند در شرایط فعلی هم که نزدیک یکماه است که در بازار نیستند جبران مافات خواهند کرد.

قیمت ورق گرم ضخامت 2.5 تا 6 میلیمتر محصول مبارکه بدون تغییر بود، عرضه محدود این کالاها از یک طرف و رسیدن قیمت به کف خود فضائی برای نوسان قیمت نگذاشته است ضمن آنکه تقاضا در حالت کاملاً خنثی نشسته است.

ورق های گرم ضخامت 6 تا 15 میلیمتر با افزایش قیمت تا 10 تومان هم روبرو شد ولی رکود بازار نفس قیمت را گرفت ورق های گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا بازار ثابتی داشت و تلاش بعضی از دست اندرکاران برای بالا بردن قیمت به نتیجه نرسید.

ورق سرد با بازار سرد خود هفته را سپری کرد، این کالا یکی از راکدترین هفته های سال را پشت سر گذاشت فروشنده ها دیگر فضائی برای کاهش قیمت ندارند در حالیکه تقاضائی در بازار نیست. مصرف کنندگان نهائی این کالا از نیمه دوم اسفند انبارگردانی را شروع می کنند در نتیجه بازار این کالا فضای غم بارتری را دنبال خواهد کرد. نباید فراموش کرد که این کالا در نیمه اول سال تقاضای کمتری نسبت به نیمه دوم دارد بنابراین امیدواری به آینده بی دلیل است. رفتار عرضه کنندگان سی آی اس هم نشان می دهد که آماده هستند تا تخفیف در قیمت را برای فروش فوریه حمل آوریل بپذیرند. نرخ ارز هم نشانی از افزایش ندارد بنابراین تا دو هفته آینده زمینه ای برای بهبود قیمت این کالا نیست.

ورق گالوانیزه بازار آرامی را پشت سر گذاشت و قیمت ها بطور متوسط 300 ریال کاهش یافت.

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)

۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۶۱۰
کد خبر : ۳۱,۰۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید