به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین چگونه راه خود به اروپا را می خرد؟

پایگاه خبری فولاد ایران - بیش از یک دهه است که رهبران سیاسی و روسای شرکتهای چینی دنیا را با کیف پولهای پر نشدنی خود بازی می دهند. از آسیا گرفته تا آفریقا، ایالات متحده و امریکای لاتین چین خود را به عنوان قدرت جهانی درحال ظهور مطرح کرده است. به گزارش فولاد ایران،  آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته ردپای پراکنده اما رو به گسترش چین در اروپاست. طبق آمار بلومبرگ، چین طی ده سال اخیر حداقل 318 میلیارد دلار در اروپا سرمایه گذاری داشته و تقریبا 45 درصد بیشتر از امریکا در این قاره فعالیت های دلاری انجام داده است. افزایش حجم این سرمایه گذاریها از زیرساختهای مهم در شرق و جنوب اروپا گرفته تا شرکتهای مدرن در غرب خط قرمز اتحادیه اروپا را رد کرده است. این امر باعث شده تا مقامات برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه به فکر یک استراتژی مشترک برای مقابله با تاخت و تاز بیرحمانه چین به اروپا باشند.

شرکتهای دولتی و خصوصی چینی تقریبا در 360 کمپانی از لاستیک سازی در ایتالیا گرفته تا شرکت هوایی در ایرلند سرمایه گذاری داشته اند ضمن اینکه حداقل در نه کشور اروپایی مالکیت کلی یا دونگی حداقل چهار فرودگاه، شش بندر، مزارع بادی و سیزده تیم حرفه ای فوتبال را به خود اختصاص داده اند. لازم به یادآوری است که آمار ارائه شده سوای 355 سرمایه گذاری مشارکتی چین با اروپا یا عملیاتهای بورسی است.

بیش از نیمی از عمده سرمایه گذاری چین در پنج اقتصاد بزرگ اروپا متمرکز شده است. تنها در انگلستان چینی ها در پروژه هایی به ارزش 70 میلیارد دلار مشارکت داشته اند و سرمایه گذاریهایی مثل خرید بزرگترین بندر پیره یونان در حاشیه ذکر می شود. هرچند آلمان، فرانسه و ایتالیا برای ایجاد یک مکانیزم سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا تلاش می کنند اما دولت های یونان، پرتغال و قبرس در اجرای این امر تردید دارند و اظهار می کنند چنین اقدامی ممکن است مانع جذب سرمایه های مورد نیاز شود.

در کل، بیش از 670 نهاد چینی یا نهادهای واجد شرایط هنگ کنگی وابسته به چین از سال 2008 در اروپا سرمایه گذاری داشته اند که تقریبا صد نهاد وابسته به دولت یا صندوق های سرمایه گذاری بوده که بالغ بر 162 میلیارد دلار یا 63 درصد ارزش کل معاملات را سرمایه گذاری کرده اند.

منفعت مالی چین در اروپا بدون در نظر گرفتن دو نوع از معامله کامل نخواهد بود، یکی خرید سهام بزرگ در بازار آزاد و دیگری انجام پروژه های ساختمانی و زیربنایی. تحلیلگران بلومبرگ حداقل نه پروژه بزرگ ساختمانی بزرگ اجرایی چین را شناسایی کرده اند که اکثر آنها در لندن انجام شده است. این در حالی است که برخی سرمایه گذاریهای شرکتهای چینی در اروپا وجود دارد که گزارش آن رسما اعلام نشده است. از جمله ساخت راکتور هسته ای در رومانی و بلغارستان، خرید ترمینال کانتینر در کرواسی، ساخت یک بندر در سوئد، خرید کارخانه اتومبیل سازی در چک و همچنین خرید یک شرکت نفت و گازی در ایرلند. در این راستا می توان به سرمایه گذاری در یک شرکت بالابر فرانسوی، شرکت اپراتور شبکه برق در آلمان و همینطور تامین مالی احداث یک پل در کرواسی و خط آهن بوداپست-بلگراد اشاره کرد.

منبع: bloomberg   

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۵۲
تعداد بازدید : ۲۵۶
کد خبر : ۴۳,۵۹۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید