به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جهان در هرج‌ و مرج

پایگاه خبری فولاد ایران -  در نشستی که در سن‌پترزبورگ بین کشورهای روسیه، ژاپن، فرانسه و چین برگزار شد، ترامپ و سیاست‌هایش جزو نخستین دغدغه‌های روسای دولت این کشورها بود. روسای‌جمهوری فرانسه و روسیه در این اجلاس بارها از سیاست‌های یکجانبه‌ و حمایت‌گرایانه ترامپ به شدت انتقاد کردند. به نوشته نیویورک‌تایمز، رئیس‌جمهوری فرانسه از تصمیم اشتباه سخن گفت. نخست‌وزیر ژاپن از اختلال در تجارت حرف زد. رئیس صندوق بین‌المللی پول هم از موقعیت‌های سیاست خارجی که از ریل خود خارج شده است انتقاد کرد و ولادیمیر پوتین به سیاست‌های انزواگرایانه رئیس‌جمهوری آمریکا نقد وارد کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه در دومین روز مجمع اقتصاد بین‌المللی در سن پترزبورگ گفت: اقتصاد جهانی با تهدید فعالیت‌های پیچیده محافظتی (طرفدار حمایت از تولید داخلی) روبه‌رو است که می‌تواند به بحرانی ویرانگر ختم ‌شود و کشورها باید راهی برای جلوگیری از آن بیابند و قوانینی درباره چگونگی عملکرد اقتصادی تدوین کنند. به گزارش راشا تودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه علیه رشد استفاده از محدودیت‌های یکجانبه برای دستیابی به مزایای اقتصادی سخن گفت. او تاکید کرد: دیگر نمی‌توان اجازه تخریب این سیستم همکاری چندجانبه را داد که ساخت آن سال‌ها زمان برده است. این رویه به شکل بدی متزلزل شده است. شکستن قوانین خود به قوانین جدید تبدیل شده است. پوتین گفت: علاوه بر اشکال سنتی طرفداری از حمایت داخلی همچون تعرفه‌های تجاری، استانداردهای فنی و سوبسیدها، کشورها به‌صورت روزافزونی از راه‌های جدید مانند تحریم‌های اقتصادی یکجانبه برای تضعیف رقابتشان استفاده می‌کنند و کشورهایی که گمان می‌کردند به دلایل سیاسی هرگز هدف چنین تدابیری قرار نخواهند گرفت، اکنون خلافش به آنها ثابت شده است.

او تاکید کرد: توانایی اعمال تحریم‌ها به‌صورت خودسرانه و بدون کنترل، وسوسه‌ای برای استفاده از چنین ابزارهای محدودکننده‌ای ایجاد می‌کند تا به‌صورت دوباره و دوباره، چپ و راست، در هر موردی و بدون توجه به وفاداری سیاسی، مذاکرات درباره همبستگی، توافق‌های گذشته و همکاری طولانی زیر سوال برود. بی‌اعتمادی جهانی چشم‌انداز رشد جهانی را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد: «روسیه از سطح کنونی روابط با ایالات‌متحده رضایت ندارد و مسکو آماده گفت‌وگو است. آقای ترامپ پیشنهاد برگزاری نشستی را داد اما تاکنون ما چنین فرصتی نداشته‌ایم اما تاکید دارم که آماده‌ گفت‌وگو هستیم.» در نشست سن‌پترزبورگ همچنین رهبران فرانسه، چین و ژاپن و نیز رئیس صندوق بین‌المللی پول سخنرانی کردند و موضوع اصلی نشست امسال «ایجاد اقتصاد بر پایه اعتماد» بود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: اعتماد در حوزه بین‌المللی از دست رفته است. او تاکید کرد که باید به توافق‌هایی که به امضا رسیدند پایبند بود. او تاکید کرد: روسیه و فرانسه در ۲۵ سال گذشته از عدم درک رنج بردند و اکنون شرایط تغییر را طلب می‌کند. ما از روسیه می‌خواهیم در شورای اروپا باقی بماند و به حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و دفاعی کمک کند. رئیس‌جمهوری جوان فرانسه همچنین از تصمیم خطای آمریکا برای انتقال سفارتخانه‌اش از تل‌آویو به قدس انتقاد و تاکید کرد حامی راه‌حل دو کشوری برای حل مسائله فلسطیناسرائیل است.

در همین حال کیشان وانگ، معاون دبیرکل چین در نشست مذکور وعده داد پکن اجازه وقوع جنگ در شبه‌جزیره کره را نخواهد داد. او گفت به‌رغم لغو نشست آمریکا با کره‌شمالی احتمال گفت‌وگو میان رهبران این دو کشور به قوت خود باقی است. این مقام ارشد چین همچنین درباره تهدید جنگ تجاری میان کشورش با آمریکا گفت پکن چنین چیزی نمی‌خواهد، چراکه این جنگ‌ها هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. از سوی دیگر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با ابراز تاسف از لغو نشست آمریکا با کره‌شمالی گفت: مشکل هسته‌ای کره باید حل شود. او تصریح کرد: «کره‌شمالی باید به درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش عمل کند.» نیویورک‌تایمز می‌گوید: جلسه برگزار شده بیشتر شبیه جلسات درمانی بود که مریض آن ترامپ به‌حساب می‌آمد. ترامپ از زمانی که وارد کاخ ریاست‌جمهوری شده، بسیاری از معاهدات بین‌المللی را لغو کرده است. از مهم‌ترین آنها لغو برجام و لغو معاهده تجاری پاسیفیک بوده است. مکرون در مورد معاهده برجام و معاهده پاریس بسیار تلاش کرد که آمریکا را در آنها نگه دارد اما تلاش‌هایش بی‌فایده بوده است.

نخست‌وزیر ژاپن نیز از رفتار ترامپ در قبال کره‌شمالی به‌شدت انتقاد کرد و گفت که ترامپ نسبت به معاهدات تجاری نیز بی‌توجه است. او گفت: ما به معاهدات تجاری منصفانه نیاز داریم که متاسفانه ترامپ از معاهدات پیشین نیز خارج شده است.  کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز گفت: تهدید دولت ترامپ برای اعمال تعرفه‌های سنگین روی محصولات چینی، به منظور جبران تراز تجاری منفی‌اش با پکن می‌تواند موجب به هم خوردن کشتی اقتصاد جهانی در یک دریای متلاطم شود. او گفت: این درست نیست که ترامپ به بهانه جبران کسری تجاری دست به چنین کاری بزند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اجلاس سن‌پترزبورگ یک اجلاس عجیب و غریب با محوریت انتقاد از ترامپ بود. این اجلاس سالانه که با حضور سرمایه‌گذاران خارجی هر سال در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود، این‌بار شاهد حضور روسای دولت ژاپن و فرانسه بود.  نگرانی بزرگ روس‌ها در این اجلاس، نقض معاهدات بین‌المللی از سوی آمریکا بوده است. روسیه می‌گوید با این رویه که از سوی ترامپ اتخاذ شده است نظم موجود در اقتصاد به هم خواهد خورد. پوتین گفت: شرایط فعلی جهان مثل این است که همه درحال فوتبال بازی کردن با قوانین جودو هستند. او می‌افزاید: چیزی که ما با آن طرفیم نه فوتبال است نه جودو. این یک هرج‌ومرج مطلق است.  فرانسه و ژاپن نیز از اینکه آمریکا به متحدان سنتی خود پشت کرده است، منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ بودند. مکرون نیز که سعی کرده است در این چند وقت ارتباطات خود را با دونالد ترامپ گرم کند، می‌گوید با بخش زیادی از تصمیمات ترامپ مشکل دارد.

نخست‌وزیر ژاپن نیز البته انتقادی از روسیه داشت و گفت که یکی از دلایل عدم انعقاد صلح بین روسیه و ژاپن از جنگ جهانی دوم به مشکلات مرزی باز‌می‌گردد که با روسیه دارد. ژاپن و روسیه بر سر جزایر کوریل با یکدیگر اختلاف دارند. جزایر کوریل هم‌اینک در اختیار روسیه است.

منبع: دنیای اقتصاد

۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۴
تعداد بازدید : ۲۵۲
کد خبر : ۴۴,۰۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید