به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تئوری Z (مدیریت ژاپنی-آمریکایی)

پایگاه خبری فولاد ایران -  ویلیام اوچی(WILLIAM  OUCHI) بنیانگذار تئوری مزبور معتقد است که حمایت از کارکنان در تمام دوران خدمت، ایجاد صمیمیت و تفاهم عمیق درمیان آنان، اشتراک مساعی در تصمیم گیری، مسئولیت مشترک و خودداری از کنترل و نظارت نزدیک به کار اعضای سازمان سبب می شود که کارکنان سازمان را متعلق به خود بدانند و صادقانه تمام نیروی فکری و توانائیهای خود را به منظور بازدهی بیشتر به کار گیرند.

 

 هم اکنون در سراسر جهان مدیریت ژاپنی به عنوان نمونه ای از مدیریت موفق برشمرده می شود. این الگو توانسته است به آنچه که مازلو در سلسله مراتب نیازها، نیاز به همبستگی می خواند تحقق بخشد. به عقیده مازلو تمام مردم برای همبستگی یا عشق و علاقه ای که می تواند به واسطه احساس تعلق به گروه یا سازمان ارضا شود نیاز دارند. در زندگی صنعتی امروز، کارکنان معمولا” نیاز به همبستگی شان ارضا نشده است، چنین می پندارند که هیچ تکیه گاهی ندارند و از این رو احساس سرگشتگی می کنند.

 

 به نظر «اوچی» این نیاز برمبنای تئوری z و با ایجاد همبستگی میان کارکنان و سازمان تامین می شود. البته باید توجه داشت که هر نوع الگوی مدیریتی با فرهنگ آن مرزوبوم مطابقت دارد و نمی توان آن را به سایر کشورها تعمیم داد.

 

 مدیریت آمریکایی با آن فرهنگ مطابقت دارد و مدیریت ژاپنی با فرهنگ ملت ژاپن و مدیریت ایرانی نیز بالطبع از الگوی فرهنگی این مرز وبوم نشأت خواهدگرفت.

 

ویژگی سازمانهای آمریکایی:

 

۱. استخدام کوتاه مدت

۲. گرایش به تخصص های جزیی

۳. جابه جایی و انتقال زیاد

۴. تصمیم گیری فردی

۵. مسئولیت فردی

۶. ارزیابی و کنترل های متعدد و رسمی

۷. ارتقاء عمودی و سریع

۸. توجه ابزاری به فرد

 

ویژگی سازمانهای ژاپنی:

 

۱. استخدام مادام العمر

۲. گرایش به کلی و منعطف بودن وظایف شغل

۳. جابه جایی و انتقال کم

۴. تصمیم گیری جمعی (گروهی)

۵. مسئولیت جمعی

۶. ارزیابی و کنترل های کم و غیررسمی

۷. ارتقا افقی و بطئی (نظام ارشدیت)

۸. توجه انسانی به فرد

 

ویژگی سازمانهای بانظریه Z

   

۱. استخدام بلندمدت

۲. گرایش متعادل به تخصصی بودن

۳. جابه جایی و انتقال منطقی و معقول

۴. تصمیم گیری توافقی

۵. مسئولیت فردی

۶. ارزیابی بطئی و تدریجی همراه با کنترل از طریق استانداردهای رسمی

۷. ارتقاء منطقی و معقول

۸. توجه انسانی به فرد و التفات به تمامی ابعاد فرد در سازمان.

 

هنر مدیریت

۱۱ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۴۳
تعداد بازدید : ۶۶۰
کد خبر : ۴۸,۰۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید