به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا دونالد ترامپ از جنرال موتورز عصبانى است؟

پایگاه خبری فولاد ایران - خبر تعطیلی پنج کارخانه #جنرال_موتورز در آمریکا، موضوعى است که انعکاس کمرنگى در رسانه ها و شبکه هاى اجتماعى کشورمان داشت.

 

ماجرا چنین است که :

در واپسین روزهاى سال ٢٠١٨ #جنرال_موتورز اعلام کرد که ناچار است برای کاهش هزینه ها، پنج کارخانه را تعطیل کند که این معادل است با از دست رفتن حدود ١٤٠٠٠ شغل.

 

با این تصمیم، خطوط تولید کارخانه هاى خودروسازى در ایالت های اوهایو، میشیگان، مریلند و همچنین یک کارخانه در استان انتاریو کانادا، "تعطیل" مى شود.

تولید برندهایى نظیر شورولت کروز، شورولت ولت، شورولت ایمپالا، بیوک لاکراس و کادیلاک سى.تى٦ از این تصمیم متأثر خواهند شد.

 

براى ترامپ که با وعده بازگرداندن "شغل" ها آمده، این اتفاق قابل قبول نیست. روز ٢٦ نوامبر ترامپ طى مصاحبه اى گفت: این مملکت کلى براى جنرال موتورز هزینه کرده؛ حالا این وضع اصلا قابل قبول نیست.

 

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم از این تصمیم ابراز ناراحتى کرده است.

 

✔️اما چرا؟

 

🔷 سوال اینجاست که چرا ابَرکارخانه اى مثل جنرال موتورز به اینجا رسیده که ناچار به چنین تصمیمى مى شود؟

 

✔️یک نکته را درباره جنرال موتورز در ذهن داشته باشیم:

 

-جنرال موتورز صد و ده سال عمر دارد! یعنى یک عقبه تجربه به وسعت بیش از یک قرن "تولید" صنعت، بازرگانی، مدیریت و ثروت به این کارخانه متصل است.

 

🔷مدیرعامل کیست؟

 

خانم مرى باررا از ابتداى سال ٢٠١٤ مدیرعامل جنرال موتورز است. او از ١٨ سالگى با این کارخانه مرتبط شده و روزگارى را هم در سلیکن ولى گذرانده است. او فارغ التحصیل دانشگاه #استنفورد در مقطع کارشناسی ارشد MBA است و از مسیر رشدِ متعارف در جنرال موتورز (و نه جهشى همچون مهرداد بذرپاش در سایپا) برآمده است.  

سال گذشته این خانم مدیرعامل حقوقى در حدود ٢٢میلیون دلار گرفته است!

یعنى خانم مرى براى یک روز کار، حدود هشتادهزار دلار حقوق و مزایا گرفته!

 

✔️بازگردیم به سوال؛

 

🔷چرا مدیرعاملى که از روى میز کارش می تواند با یک تلفن برترین مشاورین، اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاههاى آمریکا را استخدام کند و چنین حقوق کلانى هم مى گیرد و از مسیر رشد به صدر مصطبه نشسته، مجموعه اش "ضرر ده" مى شود و باید ١٤٠٠٠ کارگر را بیکار کند؟

 

پاسخ اینجاست که اداره بنگاههاى بزرگ اقتصادى/صنعتى در دنیاى امروز وابسته به پارامترهاى متعدد و پیچیده است. چنین نیست که بخواهیم و بشود! در میان دلایلی که برای این #ضرردهی ذکر شده، لزوم تمرکز بر تولیدخودرو SUV و (یک عامل هم) افزایش #تعرفه ها توسط ترامپ برای محصولات چینی عنوان شده است. #جنگ_تعرفه های ترامپ با چین، باعثِ گران شدن #فولاد در #آمریکا شده، و این امر در ضرردهی کارخانه موثر بوده است.

 

✔️بازگردیم به بحث عصبانیت دونالد ترامپ😡

 

🔷چرا آقاى ترامپ از جنرال موتورز عصبانى است؟

 

ترامپ با شعار "ایجاد #شغل براى آمریکا" بر سر کار آمد

(این یکى از شعارهای محورى اش بود). به میشیگان که آمده بود در جلسه کمپینش شرکت و گزارشى در خبرآنلاین منتشر کردم. فریاد مى زد که " ای اهل میشیگان، من #صنعت_خودرو ى میشیگان را زنده مى کنم. اوباما نتوانست صنعت شما را رونق دهد؛ اما من براى شما رونق مى آورم."

ترامپ حالا شاهد تعطیل شدن پنج کارخانه است و #تهدید کرده که کمکهاى دولت به جنرال موتورز را قطع مى کند.

 

تفاوتِ سیاستمدار با اقتصاددان را مدتی پیش علی میرزاخانی در یادداشتی شرح کرده بود. #سیاستمدار می گوید «باید» بشود، حال آنکه اقتصاددان/صنعتگر می گویند «اعداد» و ارقام است که می گویند می شود «یا» نمی شود. ترامپ از منظرِ یک سیاستمدار (که ادعای بازرگانی هم دارد ولی واقعا بازرگان نبوده و با ارث پدری پولدار شده) می گوید کارخانه نباید تعطیل شود، حال آنکه واقعیتها می گویند، کارخانه باید تعطیل شود.

 

دیترویت در میشیگان یک نماد است. نمادِ فتح یک شهر بی گلوله. دیترویت وصنعت خودروی صد وده ساله اش را خودروسازانِ شرق آسیا بی شلیک یک گلوله فتح کردند. دیترویت یک نماد است. نماد جنگ اقتصادی در دنیای جدید. جنگی که خاموش است و تلفاتش کارگرانِ بیکار است. سیاستمدار این را نمی فهمد.

زبانِ تهدید را مى فهمد.

محمدرضا اسلامى

۱۶ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : ۴۰۵
کد خبر : ۴۸,۱۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید