به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

صندوق‌های بازنشستگی عاملی خطرناک در تضعیف بازار سرمایه

پایگاه خبری فولاد ایران - شواهد امر نشان می‌دهد که دولت با چالش جدی برای جبران کسری‌های صندوق‌ها مواجه است و این چالش‌ها جدی‌تر هم خواهد شد. منابع بودجه‌ای کشور نیز وضعیت بدتری نسبت به صندوق‌های بازنشستگی دارد و چشم‌انداز بهبود خاصی نیز در این بخش نمی‌توان متصور بود.

 

🔴 از این‌رو تامین کسری صندوق‌های بازنشستگی از محل درآمد واقعی بودجه منتفی است و نهایتاً باید از طریق چاپ پول توسط بانک مرکزی و افزایش تورم تامین شود که دست آخر عواقب آن گریبانگیر بازنشستگان می‌شود، زیرا قدرت خرید آنها کمتر و کمتر می‌شود.

 

🔴 پس منطقی است فشارها برای تامین منابع از طریق افزایش دارایی‌های نقدشونده این صندوق‌ها افزایش یابد. اما سوال اینجاست که این موضوع می‌تواند بحران را حل کند یا به دلیل ریسک سیستمی که در دِل بحران این صندوق‌ها وجود دارد، بحران آنها به تمامی بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه و حتی کل اقتصاد، اشاعه پیدا می‌کند؟

 

🔴 متاسفانه در شرایط فعلی صندوق‌های بازنشستگی نه‌تنها نمی‌توانند کمکی برای توسعه بازارهای مالی باشند بلکه به عنوان عاملی خطرناک در تضعیف بازار سرمایه و حتی بازار اقتصادی کشور نیز مطرح می‌شوند که در حال حاضر می‌توان با سناریوسازی از اثرات احتمالی آن بر بازار سرمایه، تلنگری به مسوولان امر وارد کرد.

 

در ادامه به احصای مهم‌ترین اثرات احتمالی بحران صندوق‌های بازنشستگی در بازار سرمایه پرداخته شده است.

اقتصادنیوز

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ۰۹:۲۵
تعداد بازدید : ۴۷۰
کد خبر : ۴۹,۷۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید