پایگاه خبری فولاد ایران - شرکت معدنی واله برزیل روز پنجشنبه گفت که انتظار دارد در هفته های آینده اولین کشتی حمل و نقل معدنی خود را که بخشی از آن با بادبان حرکت می کند دریافت کند. این کشتی ، یک VLOC یا حامل سنگ معدن بسیار بزرگ است که بزرگترین کشتی خواهد بود که توسط بادبان های چرخان تجهیز می شود. در واقع انرژی باد آغازگر ناوبری تجاری بوده که در چند قرن گذشته فراموش شده بود و دوباره در حال بازگشت است.
بادبان های مورد بحث دارای استوانه های بزرگ فلزی به قطر چهار متر و طول 24 متر هستند. در حین کار ، سیلندرها با سرعت های مختلف می چرخند و اختلاف فشار هوا را ایجاد می کنند که به جلو رفتن کشتی کمک می کند.
کشتی مورد بحث که دارای ظرفیت بار 325 هزار تنی و دارای پنج بادبان است ، 8٪ کارآمدی بیشتر در مصرف انرژی دارد که معادل 3400 تن دی اکسید کربن در سال خواهد بود. اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد و این تجهیزات به حداقل 40 درصد از کشتی های این شرکت معدنی منتقل شود واله می تواند تا 1.5 درصد از آلاینده های خود در بخش حمل با کشتی بکاهد.
به گزارش فولاد ایران، از طرفی در حالی که فاصله جغرافیایی برزیل از چین که بازار اصلی صادرات آن است یک نقطه ضعف نسبی محسوب می شود، مسیر دریایی برزیل به آسیا به طور متوسط بادگیرتر از مسیر استرالیا به آسیا است و این خود یک مزیت برای استفاده بیشتر از این کشتی های جدید خواهد بود.
منبع: mining.com
ترجمه: م. تابان شمال