به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش سهم دلار در ذخایر بانک مرکزی

پایگاه خبری فولاد ایران- داده های صندوق بین المللی پول در روز جمعه نشان داد که سهم دلار در ذخایر بانک مرکزی جهانی در سه ماه منتهی به پایان سپتامبر کاهش یافته است، در حالی که سهم ین ژاپن افزایش یافته است.
بر اساس داده‌های ترکیب ارزی ذخایر رسمی ارز خارجی (COFER) صندوق بین‌المللی پول، دلار آمریکا 59.2 درصد از ذخایر ارزی تخصیص یافته جهانی را در سه ماهه سوم به خود اختصاص داد که در مقایسه با 59.4 درصد در سه ماه گذشته کاهش یافته است. این کمترین میزان از سه ماهه چهارم سال گذشته است.
سهم یورو در ذخایر نیز اندکی از 19.7 درصد به 19.6 درصد کاهش یافت، در حالی که مشارکت ین ژاپن از 5.3 درصد به 5.5 درصد افزایش یافت.
به گزارش فولاد ایران، سهام یوان چین، پوند انگلیس، دلار استرالیا و کانادا و فرانک سوئیس تغییر چندانی نداشتند. گروهی از سایر ارزها از 3.6 درصد در سه ماهه قبل به 3.9 درصد از ذخایر رشد کردند.
در حالی که دلار به دلیل عمق و ثبات در بازارهای جهانی، ارز ذخیره منتخب اکثر بانک های مرکزی جهان بوده است، از آغاز هزاره که سهم آن بالای 70 درصد بود، به تدریج سلطه خود را از دست داده است.
برتری دلار به ایالات متحده کمک کرد تا مخارج تأمین مالی را مخفی نگه دارد و کسری بودجه ایجاد کند، زیرا شرکای تجاری دلارهای خود را در اوراق قرضه دولتی ایالات متحده قرار می دهند. همچنین از شرکت‌های آمریکایی حمایت می‌کند زیرا استفاده گسترده از دلار در تجارت جهانی، مانند نفت و کالاها، اغلب وام‌گیری را برای شرکت‌های چندملیتی آمریکایی ارزان‌تر می‌کند.


منبع: بلومبرگ

۳ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۲۵۱
کد خبر : ۶۸,۱۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید