به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بانک های مرکزی جهان با احتیاط وارد سال 2024 می شوند

پایگاه خبری فولاد ایران- به گفته سرمایه گذاران، برخی از بانک های مرکزی بزرگ جهان - از جمله فدرال رزرو ایالات متحده، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان - در آخرین مجموعه از جلسات خود در سال 2023 از نمایش و هیجان جلوگیری می کنند.
به گزارش فولاد ایران، امسال سیاست گذاران با چشم انداز اقتصادی نامشخص و نیروهای ساختاری از جمله تجارت جهانی، بحران آب و هوا، جمعیت پیر و دیجیتالی شدن سریع دست و پنجه نرم می کنند. بر اساس نسخه سپتامبر مجمع جهانی اقتصاد از نظرسنجی Chief Economists Outlook، اقتصاددانان ارشد تقریباً (93٪) در انتظار کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در اقتصادهای مستعد تورم هستند.
این گزارش همچنین نشان دهنده کندی حرکت و عدم اطمینان اقتصادی مداوم در سراسر جهان است. علیرغم کاهش نگرانی‌ها از رکود، از هر 10 اقتصاددان ارشد 6 نفر پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد جهانی ضعیف در سال آینده همراه با نوسانات باشد.
این گزارش نشان می‌دهد که چشم‌انداز رشد منطقه‌ای متفاوت است، درحالیکه چشم انداز ایالات متحده تقویت شده است.
اکثر بانک های مرکزی در سراسر جهان نرخ بهره خود را برای مدیریت افزایش قیمت و کاهش تورم افزایش داده اند. و سطوح نسبتاً بالای نرخ های جهانی در مقایسه با سال های اخیر، انتظارات سرمایه گذاران را برای کاهش قریب الوقوع نرخ بهره افزایش داده است.
در اوایل این ماه، فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره بدون تغییر در 5.25٪ تا 5.50٪ باقی می ماند که نسبت به 4٪ در سال گذشته افزایش یافته است. بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا نیز در این ماه اعلام کردند که نرخ بهره بدون تغییر باقی می ماند. با این حال، کارشناسان خاطرنشان می کنند که انتظار می رود نرخ در سراسر جهان کاهش یابد.
در حالی که بازارهای آتی نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاران روی کاهش سیاست پولی در سال جدید شرط‌بندی می‌کنند، نشانه‌هایی وجود دارد که بانک‌های مرکزی می‌توانند رویکرد محتاطانه‌ای را اتخاذ کنند زیرا آنها چندین عامل از جمله رشد دستمزد و سلامت بازار کار را ارزیابی می‌کنند.
بر اساس گزارش مجمع، بانک‌های مرکزی بر لزوم پاسخگویی به چالش‌های ساختاری اقتصاد جهانی مانند بحران آب‌وهوایی، تغییرات جمعیتی و شکاف‌های عمیق‌تر ژئوپلیتیک تاکید کرده‌اند.
آنچه واضح است این است که پیچیدگی و چالش‌هایی که بانک‌های مرکزی با آن مواجه بوده‌اند همچنان ادامه خواهد داشت.


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۹ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۲۶۲
کد خبر : ۶۸,۲۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید