پایگاه
خبری فولاد ایران - رئیس هیات عامل ایمیدرو از افتتاح قریبالوقوع ۳کارخانه
فرآوری سنگ آهن (گندله و کنسانتره) در سنگان از سوی رئیسجمهوری خبر داد و گفت: در
این منطقه که تا چندی قبل متروکه بود اکنون ۶ هزار نفر مشغول کار هستند.
مهدی کرباسیان در نشست تخصصی استراتژی معدن و چالشهای
ساختاری اجرایی افزود: امیدوارم این آبادانی سراسر مناطق معدنخیز کشور را در برگیرد. وی ادامه داد: معادن سنگان بالای یک میلیارد و
۲۰۰ تن ذخیره معدنی دارند این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم حجم ذخایر حدود
۹۰۰ میلیون تن بود و با اکتشافات بیشتر ذخایر آن باز هم افزایش مییابد. کرباسیان با
بیان اینکه ما از تکنولوژی روز دنیا در حوزه معدن و صنایع معدنی فاصله داریم، تصریح
کرد: متاسفانه سایه نفت در اقتصاد ما سنگین شده و از رشد بقیه بخشها کاسته است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه باید از فعالان
بخش خصوصی حمایت کرد، گفت: خوشبختانه دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از اصلیترین
اولویتهای کاری خود را به حوزه معدن و صنایع معدنی اختصاص داده و تلاش فعالان این
بخش موجب شده تا جایگاه معدن ارتقا یابد. وی افزود: سیاست اصلی ما توجه به بخش خصوصی
و دولت بهعنوان حامیآنها است و تاکید ما بر فعالتر شدن بخش خصوصی و ارائه راهکارهای
لازم توسط این بخش است.
کرباسیان گفت: بسیاری از معادن در اختیار بخش خصوصی است،
اما در حوزه اکتشاف که حوزه پرریسکی است دولت بهطور جدی ورود کرده و نگاه ویژهای
دارد و ایمیدرو و سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی حسب دستور وزیر صنعت، معدن و
تجارت، کارگروه مشترکی را تشکیل داده و در تعامل هستند تا کار اکتشافی توسعه یابد.
وی افزود: ما باید کار وسیعی را در بخش اکتشاف انجام دهیم و البته در همین برنامه
۲۵۰ هزار کیلومترمربعی که آغاز کردیم و به بیش از ۴۰۰ محدوده امیدبخش دست یافتیم. رئیس
هیات عامل ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه باید به سمت استخراج، فرآوری و انتقال تکنولوژی
برویم، گفت: بحث تامین ماشینآلات معدنی یکی از ضروریات به شمار میرود که در این زمینه،
متاسفانه از نظر اعتباری در تامین ماشین آلات با مشکل مواجه هستیم، اما ایمیدرو آمادگی
دارد در تامین ماشینآلات معدنی ورود پیدا کند. وی افزود: معدن این امکان را فراهم
میسازد که سهم ۱۶ درصدی در تولید ناخالص داخلی پیدا کند که ما برای تحقق آن باید به
بحث اکتشاف، بهرهبرداری با حفظ محیط زیست بیشتر توجه کنیم.
افزایش سرمایه صندوق بیمه به ۱۱۰ میلیارد تومان
رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگر سخنان خود گفت: صندوق
بیمه معدن یکی از واحدهای بنیادی ما محسوب میشود. در دولت دهم سرمایه آن ۱۰ میلیارد
تومان بود که در دولت یازدهم به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین صندوق بیمه
با بانک صنعت و معدن تفاهم کرده تا سرمایه خود را ۳ تا ۴ برابر کند. صندوق بیمه بهعنوان
حامی فعالان معدنی، از فعالان معدنی کوچک و متوسط حمایت میکند. وی ادامه داد: جذب
سرمایهگذاری خارجی از دیگر اولویتهای ما محسوب میشود، چرا که بخش معدن سرمایهپذیری
بالایی دارد. البته بخش خصوصی هم باید در جذب سرمایهگذاری خارجی همت کند.
صادرات چند برابری مواد معدنی با برجام
کرباسیان تصریح کرد: با توجه به موقعیت خوب ما در منطقه
منا و دستیابی به بازار ۴۵۰ میلیون نفری و دسترسی به آبهای آزاد، فرصت مناسبی برای
صادرات محصولات معدنی و پوشش نیاز منطقه داریم. وی ادامه داد: خوشبختانه با به سرانجام
رسیدن برجام، صادرات مواد معدنی چند برابر شده و به اروپا، آسیا و کانادا صادرات داشتیم
در حالی که بخش مسکن ما طی چند سال اخیر رونقی نداشت.
واگذاری ۴۵ طرح بدون حاشیه
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: بهعنوان سازمان توسعهای،
از ابتدای دولت یازدهم بدون کمترین حاشیه، ۴۵ طرح یا مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار
شد یا قراردادهای ۱۵ تا ۲۰ ساله منعقد کردیم و این به آن معنی است که ایمیدرو از حالت
بنگاهداری خارج میشود. وی ادامه داد: شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت، بخش معدن و صنایع
معدنی را در اولویت خود قرار داده و نقشه راهی را با محوریت بخش خصوصی در ۷۱بند تهیه
کرده که در آن گلوگاهها شناسایی شدند. کرباسیان افزود: ستاد زنجیره فولاد در آینده
نزدیک تشکیل خواهد شد و ما باید از درون کار اصلاح زنجیرهها را شروع کنیم. وی ادامه
داد: باید به سمت یکسانسازی دیدگاههای دولتی و خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی
پیش رویم و از ظرفیت انجمنها بهره ببریم. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه تاکید کرد
اگر به سمت فرآوری مس، لیتیوم و روی نرویم در آینده با بحران مواد اولیه مواجه خواهیم
شد.
نیاز به احداث ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی،
صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران نیز در این نشست گفت: خصوصیسازی باید در شکلهای
مختلف انجام شود. برای توسعه صادرات باید زیرساختهای لازم تامین شود و بحث حمل و نقل
و انرژی از ضروریات به شمار میرود. وی ادامه داد: توسعه ریلی و بنادر بهعنوان گلوگاههای
ماست. اگر میخواهیم به اهداف ۱۴۰۴ دست یابیم باید ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی داشته باشیم.
منبع: دنیای اقتصاد