به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فرار از پاسخگویی همچنان ادامه دارد

«مسیرسازی» برای قاچاق سوخت

پایگاه خبری فولاد ایران - وحید حاجی پور| شاید تنها در ایران باشد که قاچاق سوخت در حجم انبوهی شکل می‌گیرد و هیچ نهاد مسئولی آماری صحیح برای میزان قاچاق سوخت ارائه نمی‌کند. وزارت نفت به عنوان متولی اصلی تامین و توزیع سوخت در کشور آمارهای دیگر را قبول ندارد و میزان قاچاق را نهایتا 5 میلیون لیتر در روز می‌داند.| بیژن زنگنه وزیر نفت هفته پیش در گفت و گوی ویژه خبری گفته بود آمارهای بالای 10 میلیون لیتر را قبول ندارد، او گفت روزانه بین 4 تا 5 میلیون لینر در کشور قاچاق سوخت صورت می‌گیرد.

 

🔺او پیشتر درباره قاچاق سوخت گفته بود که الحمدلله وضع قاچاق بنزین خوب است؛ این اظهار نظر زنگنه با واکنش‌های منفی رو به رو شد چرا که مسئول اصلی توزیع سوخت، از این عبارت برای قاچاق سوخت بهره می‌گیرد. البته وزارت نفت معتقد است که رسیدگی به این معضل بر عهده نهادهای دیگر است و این وزارتخانه تنها تا پمپ بنزین‌ها مسئولیت دارد.

 

🔺به یاد داریم در دورانی که موضوع حذف کارت سوخت مطرح شد،وزارت کشور مخالفت خود را اعلام و از وزارت نفت خواست از موضع خود برای حذف کارت سوخت کوتاه بیاید. در همان زمان اما وزارت نفت با این استدلال که کارت سوخت در حیطه کاری وزارت نفت است به همه پیشنهادات پشت کرد و به سمت حذف کارت سوخت حرکت کرد. زنگنه می‌گفت چرا باید مردم را با کارت سوخت اذیت کنیم؟

 

🔺با افزایش تولید بنزین و افزایش مصرف، قاچاق نیز روند صعودی به خود گرفت و بنا به گفته‌های ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق سوخت به طور میانگین به رقم یک میلیارد لیتر رسید. علی مؤیدی خرم‌آبادی گفته بود ظرف دو، سه ماه گذشته یک میلیارد لیتر سوخت از کشور به صورت قاچاقی خارج شده است که در واقع سرمایه مردم بوده است. وی گفته بود روزانه بین 10 تا 15 میلیون لیتر سوخت قاجاق می‌شود.

 

🔺با این وجود وزارت نفت معتقد است روزانه 5 میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود؛ این وزارتخانه که کارت سوخت را در حوزه کاری خود می‌دانست، قصد ندارد قبول کند بخش مهمی از اتفاق امروز قاچاق محصول تصمیم اشتباهش بوده است و به همین دلیل سعی دارد با کاهش رقم قاچاق سوخت، از حساسیت‌ها بکاهد. جالب آنجاست که وزارت نفت ریشه کن شدن قاچاق سوخت را به نهادهای دیگر واگذار می‌کند ولی هیچگاه توضیح نمی‌دهد حذف کارت سوخت چه بلایی بر سر اقتصاد کشور و افزایش قاچاق آورده است.

 

🔺وزارت نفت با موضعی طلبکارانه، خود را از هرگونه نقشی در افزایش قاچاق سوخت تبرئه می‌کند و آدرس سایر نهادها را می‌دهد در حالی که همین نهادها از جمله وزارت کشور، بارها هشدار داده بود با حذف کارت سوخت قاچاق سوخت افزایش می‌یابد. البته خود این وزارتخانه هم به نوعی پذیرفته است حذف کارت سوخت خطای بزرگی بوده است و بدون هیچ مخالفتی به سمت احیای کارت سوخت پیش می ‌رود اما هزینه‌های سنگین اقتصادی – اجتماعی را به کشور تحمیل می کند تا هر نوه تصمیم گیری درباره آینده سوخت، با اما و اگرهای بسیاری مواجه شود.

 

🔺هیچ راه گریزی برای عدم پاسخگویی وجود ندارد؛ روزی گفته شد قاچاق سوخت به وزارت نفت ارتباطی ندارد و امروز هم برای کاستن از حساسیت‌ها، حجم قاچاق سوخت را با عدد سازی به 5 میلیون لیتر کاهش می‌دهند. وزارت نفت مسئولیت اصلی را دراین باره دارد و باید پاسخگوی عملکرد خود باشد که با چه توجیه و استدلالی، مسیر را برای افزایش قاچاق سوخت هموار کرد.

میز نفت

۳ دی ۱۳۹۷ ۰۹:۳۴
تعداد بازدید : ۵۱۷
کد خبر : ۴۷,۹۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید