پایگاه خبری
فولاد ایران-
🔺وحید حاجیپور|
برای پاسخ به این پرسش اول باید بدانیم در آبراهها و تنگهها، سیستمی وجود دارد
به نام VTS
یا Vessel Traffic Service که
همان مرکز کنترل دریایي است. اصولا هر کشتی که از آبهای سرزمینی کشوری عبور میکند
باید تمامی اطلاعات خود را به این مرکز اعلام کند. اطلاعاتی که باید ارائه شود
شامل مشخصات کشتی، مبدا، مقصد، صاحب کشتی و ... است که در این مرکز به ثبت میرسد.
🔺 نفتکش
انگلیسی با خاموش کردن سیستم AIS یا سیستم شناسایی اتوماتیک اطلاعات، با مرکز
کنترل دریایی هرمزگان همکاری نکرده تا برای این نفتکش سه پیام هشدار آمیز ارسال
شود. طبق قانون وقتی کشتی وارد آبهای سرزمینی کشوری میشود باید AIS خود را روشن کند.
🔺این اقدام
انگلیسیها به معنای آن است که خودرویی بدون پلاک و هویت وارد آبهای سرزمینی شده
و صاحب آب، میتواند آن را توقیف کند. طبق قاعده، VTS
محلی دوبار به کشتی هشدار میدهد تا AIS خود را روشن کند و برای بار سوم به او میگوید
اگر از روشن کردن AIS خود
طفره برود، گارد ساحلی وارد عمل شده و کشتی را به ساحل میبرد.
🔺کشتی
انگلیسی به این هشدارها بیتوجه بوده و به همین دلیل، کشتی توقیف میشود که یک
موضوع بسیار عادی و قانونی است اما متاسفانه در این بین، اظهار نظرهایی حتی از
مقامامات مسئول منتشر میشود که موجب ادعای طرف انگلیسی میشود. اقدام ایران کاملا
قانونی بوده اما چیزی که امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است، سکوت افرادی است که
به حقوق دریاها و آبراهها تسلط ندارند.
میز نفت