پایگاه خبری
فولاد ایران - هکرها تنها با سلاح کامپیوتر دردسر بزرگی
برای دنیای امروز هستند. کشتیهای کانتینری عظیم و هواپیماهای باری غول پیکر نیز نمی
توانند از گزند آنها در امان باشند.
دیوید اِم،
محقق امنیت شرکت سایبری کسپرسکی، گفت: "واقعیت این است که یک هواپیما یا
کشتی، مانند هر سیستم دیجیتالی، میتواند هک شود." با این حال، اغلب هک کردن
شرکتهای حمل و نقل آسانتر از دسترسی به یک هواپیما یا کشتی واقعی است.
در ماه
دسامبر، شرکت آلمانی Hellmann Worldwide Logistics گفت که عملیات آن تحت تأثیر یک حمله فیشینگ
قرار گرفته است. حملات فیشینگ شامل ارسال پیام های جعلی است که برای فریب دادن
افراد برای تحویل اطلاعات مهم یا دانلود نرم افزارهای مضر طراحی شده است.
به گزارش فولاد ایران، این شرکت که خدمات حمل و نقل هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی و خدمات
لجستیک را ارائه می دهد، مجبور شد رزروهای جدید را برای چند روز متوقف کند و
دقیقاً مشخص نیست که چقدر از درآمد خود را از دست داد.
حمله NotPetya
در ژوئن 2017، که چندین شرکت از جمله شرکت دانمارکی کشتیرانی کانتینری مرسک را تحت
تاثیر قرار داد، همچنین آسیب پذیری زنجیره های تامین جهانی را برجسته کرد. این
حمله باجافزار از آسیبپذیریهای امنیتی خاصی در پلتفرم نرمافزار ویندوز استفاده
کرده بود.
در همین حال،
در فوریه 2020، شرکت حمل و نقل پست ژاپن، پس از متحمل شدن یک حمله سایبری، مجبور
شد برخی از سیستمهای فناوری اطلاعات خود را تعطیل کند.
گاهی اوقات
هکرها لزوماً به دنبال باج نیستند. در سال 2013، مجرمان سیستمهای بندر آنتورپ را
هک کردند تا حرکت کانتینرها را دستکاری کنند تا بتوانند محمولههای مواد مخدر خود
را پنهان کرده و جابجا کنند.
عوض هارتمن
گفت هکرها متوجه شدهاند که زنجیرههای تامین جهانی چقدر مهم هستند و اکنون میدانند
که در صورت مختل شدن چه اتفاقی میافتد. او گفت: "این بر کل اقتصاد جهان
تأثیر می گذارد." وی افزود که لجستیک در حال حاضر مورد توجه است زیرا زنجیره
های تامین جهانی در صدر اخبار هستند.
او گفت: "این
یک تهدید عمومی است و از بین نخواهد رفت، بلکه افزایش خواهد یافت. این چیزی است که
ما را کاملاً مشغول می کند و هزینه زیادی دارد".
منبع: CNBC