پایگاه خبری فولاد ایران – همانطور که تأثیرات تغییرات آب و هوایی شدیدتر می شود، واقع بینی جدیدی در مورد شرایط تغییر یافته ما در حال ظهور است. ما به طور فزاینده ای متوجه می شویم که تغییرات آب و هوایی فقط یک مشکل آینده نیست که باید از فرزندان خود محافظت کنیم. این مشکل امروز است که باید از خود محافظت کنیم.
ما باید هم با شمشیر (کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برای مبارزه با افزایش بیشتر گرمایش) و هم با سپر (محافظت از خود در برابر تأثیرات فزاینده تغییرات آب و هوا) با تغییرات آب و هوایی مبارزه کنیم. همانطور که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، انطباق و کاهش باید "با قدرت و فوریت برابر" دنبال شود. گرمایش بیش از 1 درجه سانتیگراد قبلاً اتفاق افتاده است و گرم شدن بیش از 1.5 درجه سانتیگراد بسیار محتمل است. ما به هیچ وجه برای تأثیراتی که این امر به همراه خواهد داشت آماده نیستیم.
در 8 نوامبر 2022، ریاست COP27 دستور کار انطباق شرم الشیخ را راهاندازی کرد، اولین برنامه اقدام جامع جهانی که دولتها و بازیگران غیردولتی را پشت 30 هدف انطباق برای جهانی انعطافپذیر تا سال 2030 جمع میکند. این چارچوب نشاندهنده انتظارات فزاینده است. کسب و کار، در کنار سایر بازیگران (کشورها، شهرها، سرمایه گذاران، جامعه مدنی)، می بایست برای انطباق با خطرات حادی که اکنون با آن روبرو هستیم، اقدام کنند.
به گزارش فولاد ایران، سازگاری بخش مهمی از مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. محافظت از مردم در سراسر جهان در برابر تغییرات آب و هوایی که در حال حاضر در حال انجام است ضروری است.
به عنوان مثال، انتقال به روشهای کشاورزی مقاوم در برابر آب و هوا میتواند بدون افزایش کاربری زمین، عملکرد را تا 17 درصد افزایش دهد. سازگاری باعث گسترش صنایعی مانند حفاظت از آب، زیرساخت های مقاوم در برابر گرما و کشاورزی مقاوم در برابر خشکسالی می شود و از رفاه و امنیت برای میلیاردها نفر حمایت می کند، زیرا ما جهانی مقاوم در برابر آب و هوا می سازیم.
این سازگاری برای تجارت نیز خوب است و می تواند به شرکت ها کمک کند تا ردپای تجاری خود را گسترش دهند، به دستاوردهای بازدهی دست یابند، برای آینده نوآوری کنند و پایداری بلند مدت را افزایش دهند. علاوه بر این، انطباق کسب و کار برای جامعه ای که تجارت جزء جدایی ناپذیر آن است، خوب است. تجارت زمانی رونق می گیرد که جامعه رونق داشته باشد.
ما یک جامعه جهانی از بخشهای خصوصی و دولتی را متحد کردهایم تا سه حوزه را تعریف کنیم که کسبوکار میتواند در آن اقدام کند:
1- افزایش انعطاف پذیری
شرکت ها باید خطرات آب و هوایی خود را ارزیابی کنند و انعطاف پذیری کافی در برابر تغییرات آن ایجاد کنند. آنها باید نقاط حساس خطر را شناسایی کنند، مناطقی را برای سازگاری اولویت بندی کنند، و از ذینفعان در زنجیره تامین خود با مهارت های فنی و حمایت مالی که برای انطباق نیاز دارند حمایت کنند. به عنوان مثال، یک خردهفروش بزرگ با شناسایی دهها مورد از تأسیسات خود در معرض خطر آب و هوای شدید و یک شرکت بزرگ با شناسایی صدها میلیون دلار خطرات بالقوه مرتبط با آب و هوا را در زنجیره تأمین خود قادر خواهد بود تا برای ایجاد انعطافپذیری اقدام کنند. شرکتهای دیگر در تلاش هستند تا از طریق توسعه یا استفاده، به عنوان مثال، دادههای آب و هوا و سیستمهای هشدار اولیه، محصولات مقاوم در برابر خشکسالی، دفاع در برابر سیل، جمعآوری و استفاده مجدد از فاضلاب، سیستمهای خنککننده، زیرساختهای مقاوم در برابر حرارت و غیره، انعطافپذیری ایجاد کنند.
2- استفاده از فرصت ها
کسبوکارها میتوانند مهارتهای خود را در سرمایهگذاری و نوآوری برای توسعه و مقیاسبندی محصولات و خدماتی که جامعه را قادر میسازد تا در واقعیت آب و هوایی جدید بهطور پایدار زندگی کند، منعطف کنند. برای مثال، این شامل سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه و ساخت اکوسیستمها برای تقویت نوآوری و مقیاس راهحلهای سازگاری جدید است.
3- شکل دهی به نتایج مشارکتی
انطباق موفق مستلزم همکاری بین جامعه است. مدیریت تغییرات آب و هوایی مستلزم مشارکت بین تمام بخشهای جامعه است. کسبوکارها میتوانند در تلاشهای چند ذینفعی که اقدامات مربوط به سازگاری با تغییرات اقلیمی را ترویج میکنند، از مشارکت با دولتها در سیاستگذاری گرفته تا همکاری با بازیگران صنعت، رهبران جامعه، دانشگاهها، آژانسهای توسعه و دیگران برای ترویج اقدام، شرکت کنند. مشارکت با جوامع محلی بسیار ارزشمند است زیرا تغییرات آب و هوا در مناطق مختلف تأثیرات متفاوتی دارد، به این معنی که راه حل های سازگاری باید بیش از حد محلی باشد.
به طور خلاصه، هر چه کسب و کار با انرژی بیشتری خود را وقف سازگاری کند، به جامعه به عنوان یک کل کمک می شود تا سازگار شوند و سود ببرند. ما همه شرکتها را تشویق میکنیم تا در این سه زمینه برای کمک به مبارزه با تغییرات اقلیمی با شمشیر و سپر، اقدام کنند.
منبع: مجمع جهانی اقتصاد