پایگاه خبری فولاد ایران – علیرغم تغییر ناگهانی چین به سمت بازگشایی، زمان می برد تا مصرف کنندگان چینی واقعاً دوباره هزینه کنند.
دادههای رسمی نشان میدهد که خردهفروشی چین از نوامبر ۲۰۲۲ اندکی کاهش یافته است. مصرف از زمان شروع بیماری همه گیر تقریباً سه سال پیش از رشد کلی اقتصادی عقب مانده است.
بر اساس اطلاعات، خردهفروشی در سه ماه اول سال 2022 حدود 3.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما در نیمه اول سال 0.7 درصد کاهش داشته است. ظاهرا بازگشت به سال 2021، زمانی که فروش خرده فروشی 12.5 درصد افزایش یافت، یک سناریوی خوش بینانه خواهد بود.
بخش عمده ای از ثروت خانوارهای چینی در املاک و مستغلات گره خورده است، بازاری که یک بار داغ بوده و در سال گذشته دچار رکود شده است. بازارهای سهام چین در سال 2022 برای اولین بار در چهار سال گذشته سقوط کرد. صادرات نیز که محرک رشد چین است، در چند ماه گذشته با کاهش تقاضای جهانی شروع به کاهش کرده است.
به گزارش فولاد ایران، پس از بازگشت تدریجی کنترلهای کووید، مقامات چینی ماه گذشته به طور ناگهانی محدودیت های کرونایی را در این کشور را حذف کردند. با این حال، نرخ پایین واکسیناسیون بخصوص برای افراد مسن، چین را درگیر موج بالای ابتلا کرده است.
منبع: CNBC