به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

طلای قوی، دلار ضعیف

پایگاه خبری فولاد ایران - امروزه مفسران به طور عمده اتفاق نظر دارند که تضعیف دلار آمریکا نمی تواند جایگاه آن را به عنوان ارز غالب جهان از بین ببرد زیرا هیچ جایگزینی در افق قابل مشاهده وجود ندارد. در حال حاضر طلا بهترین گزینه است که طی شش ماه 20 درصد به دلیل تقاضای بالا افزایش یافته است. اما این تقاضای فزاینده توسط مظنونان معمول هدایت نمی شود. خریداران سنگین آن بانک‌های مرکزی هستند که به شدت در حال کاهش دارایی دلار خود و به دنبال جایگزینی مطمئن هستند.


بانک های مرکزی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری طلا می خرند و رکورد 33 درصد از تقاضای ماهانه جهانی برای طلا را تشکیل می دهند. این رونق خرید به افزایش قیمت طلا به سطوح نزدیک به رکورد و بیش از 50 درصد بالاتر از آنچه مدل‌های مبتنی بر نرخ‌های بهره واقعی پیشنهاد می‌کنند کمک کرده است.


وقتی به خریداران بانک مرکزی نزدیکتر نگاه کنید، می بینیم که 9 نفر از 10 خریدار برتر در کشورهای در حال توسعه از جمله روسیه، هند و چین هستند. تصادفی نیست که این سه کشور در حال مذاکره با برزیل و آفریقای جنوبی برای ایجاد ارز جدید برای به چالش کشیدن دلار هستند.


طلا، به عنوان قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین دارایی، اکنون وسیله‌ای برای شورش بانک مرکزی در برابر دلار است. اغلب در گذشته هم دلار و هم طلا به عنوان پناهگاه امن تلقی می شدند، اما اکنون طلا بسیار امن تر دیده می شود. در طول بحران کوتاه بانکی در ماه مارس، قیمت طلا همچنان در حال افزایش بود در حالی که دلار کاهش یافت.

تفاوت در حرکت این دو هرگز به این اندازه نبوده است.


به گزارش
فولاد ایران، تجارت جهانی از پایان جنگ جهانی دوم بر پایه دلار بوده است. آمریکا و متحدانش به طور فزاینده ای به تحریم های مالی به عنوان یک سلاح روی آورده اند. 30 درصد از همه کشورها، از 10 درصد در اوایل دهه 90، اکنون با تحریم های ایالات متحده، اتحادیه اروپا، ژاپن و بریتانیا روبرو هستند.


ایالات متحده که بیش از حد به دلار تسلیم ناپذیر اطمینان داشت، تحریم ها را راهی بدون هزینه برای مبارزه بدون به خطر انداختن نیروها می دانست. اما بهای این وفاداری را ارز از دست رفته را می پردازد. کشورهایی که برای تجارت بدون دلار معامله می کنند، اکنون شامل متحدان قدیمی ایالات متحده مانند فیلیپین و تایلند می شود.

تعداد کشورهایی که بانک‌های مرکزی آنها به دنبال راه‌هایی برای راه‌اندازی ارز دیجیتال خود هستند از سال 2020 سه برابر شده و به بیش از 110 کشور رسیده است که نشان دهنده 95 درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. بسیاری در حال آزمایش این ارزهای دیجیتال برای استفاده در تجارت دوجانبه هستند که چالشی دیگر برای دلار است.


آخرین خط دفاعی برای دلار، ایالت چین است، که تنها اقتصادی به اندازه کافی بزرگ و متمرکز است که برتری ارز ایالات متحده را به چالش می کشد. وقتی یک غول به ضعف رقبا تکیه می کند، باید به دنبال راه‌هایی برای تقویت اعتماد در امور مالی خود باشد، نه اینکه وضعیت ابرقدرت مالی خود را بدیهی فرض کند.


منبع: فایننشال تایمز

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۴:۰۳
تعداد بازدید : ۴۴۱
کد خبر : ۶۵,۲۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید