پایگاه خبری فولاد ایران- تولیدکنندگان لیتیوم نگران این هستند که تاخیر در صدور مجوز معدن، کمبود نیروی انسانی و تورم ممکن است توانایی آنها را برای تامین مقدار کافی از فلز باتری برای برآورده کردن جدولهای زمانی تهاجمی برقرسانی در جهان، مختل کند.
به گزارش فولاد ایران، لیتیوم که زمانی فلزی خاص بود که عمدتاً در سرامیکها و مواد دارویی مورد استفاده قرار میگرفت، اکنون یکی از پرتقاضاترین فلزات جهان است با توجه به طرح های تهاجمی خودروهای الکتریکی تبدیل شده است.
این هفته، Lake Resources جدیدترین شرکت لیتیومی بود که تاخیر پروژه را اعلام کرد و اولین تولید از پروژه لیتیوم Kachi در آرژانتین را سه سال به عقب انداخت. این منبع تغذیه و سایر نگرانی های لجستیکی را ذکر کرد.
Albemarle (ALB.N)، بزرگترین تولید کننده لیتیوم در جهان، به سرعت در سراسر قاره آمریکا، آسیا و استرالیا در حال رشد است. با این حال، انتظار میرود تقاضای جهانی لیتیوم در سال 2030 به میزان 500000 تن از عرضه بیشتر شود. مشاورههای مختلف و سایر تولیدکنندگان پیشبینیهای کمی متفاوت دارند، اما همگی نسبت به کمبود احتمالی هشدار میدهند.
طبق گزارش Fastmarkets، سال گذشته 45 معدن لیتیوم در جهان فعال بود که 11 معدن در سال جاری و 7 معدن در سال آینده افتتاح خواهند شد. این سرعت بسیار کمتر از آن چیزی است که مشاوران می گویند برای اطمینان از عرضه جهانی کافی لازم است.
حتی اگر معادن لیتیوم بیشتری ساخته شود، امکانات کافی برای تولید انواع تخصصی این فلز برای باتری ها وجود ندارد. به گفته مدیران خودروسازان ممکن است مجبور شوند لیتیوم با کیفیت پایین تر را بپذیرند که برد باتری خودروهای الکتریکی را کاهش می دهد.
تارا بری از سازنده خودروهای الکتریکی Rivian (RIVN.O) گفت: "سرمایه گذاری باید ادامه یابد، در غیر این صورت تاخیرهای بیشتری در جدول زمانی (لیتیوم) که در حال حاضر بسیار طولانی است، وجود خواهد داشت."
منبع: رویترز