به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش شدید اقتصاد منطقه یورو

پایگاه خبری فولاد ایران- اقتصاددانان برخلاف پیش بینی های خوش بینانه بانک مرکزی اروپا نسبت به رکود احتمالی هشدار می دهند.
بر اساس یک نظرسنجی تجاری، رشد اخیر در بخش خدمات متوقف شده و فشار قیمت ها در حال کاهش است و اقتصاد منطقه یورو به شدت کند شده است. شاخص مدیران خرید، که معیاری برای فعالیت در بخش تولید و خدمات است، در داده‌های روز جمعه به پایین‌ترین سطح پنج ماهه خود یعنی 50.3 رسید که از 52.8 در ماه قبل کاهش یافت. این رقم کمتر از 52.5 پیش بینی شده توسط اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز بود.
کارستن برزسکی، اقتصاددان بانک هلندی ING گفت: «این یک کاهش شدید رشد است و این نشان می دهد که پیش بینی های بانک مرکزی اروپا کاملاً بیش از حد خوش بینانه بوده است. او گفت ما به وضوح به سمت یک سه ماهه ضعیف دیگر با احتمال معاشقه مجدد با رکود، حرکت می کنیم. بانک مرکزی اروپا رشد تولید ناخالص داخلی این بلوک را در سال جاری 0.9 درصد پیش بینی کرده بود.
اقتصاددانان گفتند که داده‌های ناگهانی PMI می‌تواند تعیین‌کنندگان نرخ بانک مرکزی اروپا را نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه جولای محتاط‌تر کند. سرمایه گذاران پیش بینی های افزایش دیگری را در ماه سپتامبر کاهش دادند. بازده اوراق قرضه دولتی دو ساله آلمان با 13 واحد کاهش به 3.09 درصد رسید، در حالی که یورو با 0.6 درصد کاهش در برابر دلار به 1.089 دلار رسید.
به گزارش فولاد ایران، سهام اروپا به دنبال این داده ها سقوط کرد و به پایان بدترین هفته آنها از ماه مارس رسید. شاخص Stoxx 600 در سطح منطقه 0.4 درصد سقوط کرد، Dax آلمان 1.1 درصد کاهش یافت و FTSE 100 لندن 0.5 درصد افت کرد. Stoxx 600 در این هفته 2.9 درصد کاهش يافته است.
بزرگترین شگفتی در داده های PMI، کاهش شدید خدمات بود که یکی از معدود حوزه های مثبت اقتصاد منطقه یورو در بیشتر سال جاری بوده است. کاهش سرعت به ویژه در فرانسه شدید بود، جایی که سطوح فعالیت در میان شرکت‌های خدماتی برای اولین بار از آغاز سال کاهش یافت. این در تضاد با بخش خدمات بریتانیا بود که کاهش کمتری داشت، اما این نگرانی را تشدید کرد که تورم پایدارتر از آنچه بانک انگلستان انتظار داشت، تقویت شود. هزینه‌های ورودی منطقه یورو برای تولیدکنندگان با سریع‌ترین نرخ از ژوئیه 2009 کاهش یافته است، که نشان می‌دهد کاهش اخیر قیمت‌های تولیدکننده صنعتی منطقه که بین مارس و آوریل 3.2 درصد کاهش یافته است، احتمالا ادامه خواهد داشت. اما هزینه های ورودی برای شرکت های خدماتی با سرعت بسیار بالاتر از میانگین تاریخی افزایش یافت. دستمزد کارگران در این بلوک در سال منتهی به سه ماهه اول بیش از 5 درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری در آوریل به پایین‌ترین حد خود یعنی 6.5 درصد کاهش یافت که مقامات بانک مرکزی اروپا نگران هستند که تورم خدمات را بالا نگه دارد.
تورم منطقه یورو در ماه می به 6.1 درصد کاهش یافت. انتظار می رود داده های جدید هفته آینده کاهش بیشتری را به 5.7 درصد نشان دهد.
 PMI همچنین نشان داد که شرکت‌ها در سراسر منطقه یورو نسبت به چشم‌انداز خود بسیار تیره‌تر شده‌اند. جریان سفارشات ضعیف‌تر شروع به ضربه زدن به تقاضا برای کارگران کرده است و رشد اشتغال در ژوئن برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است. به طور جداگانه، قیمت مسکن در آلمان با نرخ سالانه 6.8 درصدی در سه ماهه اول سال جاری کاهش یافت، زیرا هزینه‌های استقراض بالاتر، تورم و رشد اقتصادی ضعیف‌تر به بزرگترین بازار املاک اروپا آسیب وارد کرد.
منبع: فایننشال تایمز


۳ تیر ۱۴۰۲ ۱۳:۲۳
تعداد بازدید : ۴۷۶
کد خبر : ۶۵,۹۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید