به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تسلط چین بر انرژی خورشیدی، انتخاب های دشواری را برای غرب ایجاد می کند

پایگاه خبری فولاد ایران- به گفته آژانس بین المللی انرژی، هزینه های جهانی برای تولید انرژی خورشیدی در سال 2023 برای اولین بار در تاریخ از هزینه های تولید نفت پیشی می گیرد: 380 میلیارد دلار برای انرژی خورشیدی در مقایسه با 370 میلیارد دلار برای نفت.
پیامدهای ژئوپلیتیکی جایگزینی نفت به عنوان منبع اصلی انرژی در جهان بسیار زیاد است. اگر در دهه آینده، سلول‌های فتوولتائیکی که انرژی خورشید را جذب می‌کنند، جایگزین بخش قابل توجهی از تقاضای نفت و گاز شوند، بزرگترین بازنده چه کسی خواهد بود؟ و حتی بیشتر از آن، چه کسی بزرگترین برنده خواهد بود؟
اکثریت قریب به اتفاق پانل‌های خورشیدی جهان تنها از چین تامین می‌شود. چین 80 درصد از کل پنل های خورشیدی تولید شده در سطح جهان را تولید می کند و همانطور که آژانس بین المللی انرژی خاطرنشان می کند، تسلط چین با بررسی کل زنجیره تامین آشکارتر می شود. چین 85 درصد از عرضه جهانی سلول های خورشیدی، 88 درصد پلی سیلیکون درجه یک خورشیدی، و 97 درصد از شمش های سیلیکونی و ویفرهایی که هسته سلول های خورشیدی را تشکیل می دهند، تولید می کند.
به گزارش فولاد ایران، در سال 2005، اروپایی‌ها این مسابقه را رهبری کردند و آلمان یک پنجم تولید جهانی خورشیدی را به خود اختصاص داد. تا سال 2010، اروپا از هر 10 پنل خورشیدی در جهان، هشت عدد را نصب کرد، تنها یک پنل تولید کرد. امسال، چین از هر 10 پنل خورشیدی تولید شده در سرتاسر جهان، هشت عدد را می‌سازد و پنج عدد از آن‌ را به شبکه خود اضافه می‌کند. تنها در سال 2023، چین از زمانی که آمریکایی‌ها اولین پنل‌های خود را در اوایل دهه 1970 خریداری کردند، ظرفیت خورشیدی جدید بیشتری نسبت به ایالات متحده مستقر خواهد کرد.
عوامل موفقیت چین در این عرصه همان عواملی است که آن را به کارگاه تولید بی‌رقیب جهان تبدیل کرده است. اینها شامل سرمایه کم هزینه، تاییدیه های نظارتی سریع، محافظت در برابر رقابت خارجی، هزینه کمتر نیروی کار، شبکه بی نظیر تامین کنندگان و تقاضای داخلی با رشد سریع است. هم ایالات متحده و هم اروپا متعهد شده اند که انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2030 به نصف کاهش دهند و تا سال 2050 به انتشار صفر برسند. برای دستیابی به این اهداف، سهم اصلی این کاهش انتشار باید از تغییر از هیدروکربن ها به انرژی خورشیدی باشد.
با داغ شدن جنگ فناوری، چین اکنون نشان می دهد که دو طرف می توانند این بازی را انجام دهند. پکن خرید تراشه‌های حافظه از میکرون، یکی از تولیدکنندگان پیشرو آمریکا را ممنوع کرده و عرضه عمومی اولیه شرکت انگلیسی آرم طراحی تراشه را به تاخیر انداخت. وزارت بازرگانی چین همچنین اعلام کرده است که در حال بررسی محدودیت‌هایی بر صادرات فناوری برای تولید ویفرهای خورشیدی فوق‌العاده بزرگ است، که تقریباً منحصراً توسط چین ساخته می‌شوند.
قانون کاهش تورم ایالات متحده شامل 100 میلیارد دلار یارانه برای تولیدکنندگان پنل های خورشیدی و مصرف کنندگان مسکونی، به علاوه 100 میلیارد دلار دیگر اعتبار مالیاتی است. اتحادیه اروپا در مسیری قرار دارد که از ایالات متحده برای یارانه های سبز پیشی بگیرد. اما با توجه به اندازه این بازارها، غیرواقعی است که انتظار داشته باشیم که این امر تأثیر مهمی بر خطوط روند صنعت داشته باشد.
واقعیت بی‌رحمانه این است که در انرژی خورشیدی، مانند سایر فناوری‌های سبز از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، آینده سبز غرب قرمز خواهد بود. وابستگی به کشوری که اتحادیه اروپا یک "چالش سیستمی" اعلام کرده است و ایالات متحده آن را رقیب اصلی خود می بیند دردسرساز است. با این وجود، حقیقت بزرگتر این است که اروپایی ها، آمریکایی ها و چینی ها در یک سیاره کوچک زندگی می کنند. انتشار بدون محدودیت گازهای گلخانه ای از هر یک از این سه می تواند آب و هوا را چنان مختل کند که هیچ کس نتواند در آن زندگی کند. برای تضمین بقای شهروندان خود، رهبران این کشورها باید راه‌هایی برای همکاری در کنار ضرورت رقابت بیابند. این امر مستلزم ایجاد یک استراتژی است و چالش آنها همین است.
منبع: فایننشال تایمز

۵ تیر ۱۴۰۲ ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۵۶۹
کد خبر : ۶۶,۰۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید