به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش بینی بانک‌های مرکزی مبنی بر ادامه سلطه دلار

پایگاه خبری فولاد ایران- بر اساس نظرسنجی سالانه بانک‌های مرکزی، دلار در دهه آینده جایگاه خود را به‌عنوان ارز ذخیره غالب جهان حفظ خواهد کرد و تلاش ‌های فزاینده برخی کشورها برای اتخاذ گزینه‌های جایگزین را مخدوش می‌کند. تحقیقات انجمن رسمی مؤسسات پولی و مالی (OMFIF)، یک اندیشکده بانک مرکزی بریتانیا، نشان داد که بانک‌های ذخایری که نزدیک به 5 تریلیون دلار دارایی را مدیریت می‌کنند، انتظار دارند دلار به عنوان نسبتی از ذخایر جهانی به کاهش ادامه دهد. این نظرسنجی نشان داد که دلار همچنان 54 درصد از سهم کل ذخایر را در 10 سال آینده تشکیل می دهد، در حالی که در حال حاضر 58 درصد است.
به گزارش فولاد ایران، ارزهای ذخیره، دارایی‌های خارجی هستند که در مقادیر زیاد توسط بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های بین‌المللی و حمایت از ارزهای محلی نگهداری می‌شوند.
از جمله کسانی که تلاش می کنند هژمونی دلار را به چالش بکشند، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل است که در نشست هفته گذشته در پاریس از بازارهای نوظهور خواست تا در وابستگی خود به دلار تجدیدنظر کنند. سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت: «موضوع ارز» برای نشست آتی کشورهای بریکس در ماه اوت، که شامل روسیه، هند و چین نیز می‌شود، در دستور کار قرار خواهد گرفت.
سلطه دلار در دهه های اخیر به تدریج کاهش یافته است زیرا نقش ایالات متحده در تجارت جهانی کاهش یافته است، در حالی که مسدود شدن بیش از 300 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه در سال گذشته باعث شد تا برخی از بزرگ ترین اقتصادهای نوظهور جهان درخواست های جدیدی برای دور شدن از واحد پول آمریکا داشته باشند.
بر اساس داده های صندوق بین المللی پول، در آغاز قرن حاضر، دلار بیش از 70 درصد ذخایر جهانی را تشکیل می داد. نظرسنجی OMFIF نشان داد که 16 درصد از بانک‌های ذخایر برای افزایش میزان قرار گرفتن در معرض دلار آمریکا در چند سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند، در حالی که 10 درصد قصد کاهش آن را داشتند.
چین، بزرگترین دارنده دارایی ذخیره جهان، برای پذیرش بیشتر ارز خود توسط سایر کشورها به آنها فشار آورده است. اما سنگانی گفت که تحریم‌های روسیه موضوع ژئوپلیتیک را در کانون توجه بیشتری قرار داده است و برخی از مدیران ذخایر به تنش‌های آمریکا با چین نگاه خواهند کرد و در حال حاضر تمایلی به سرمایه‌گذاری در چین ندارند.
این مطالعه نشان داد که تنها 13 درصد از پاسخ دهندگان انتظار دارند دارایی های خود را در واحد پول چین افزایش دهند که نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته است.
با این حال، در افق 10 ساله، دو پنجم بانک‌های مرکزی انتظار داشتند که به ذخایر رنمینبی خود اضافه کنند و پیش‌بینی کردند که سهم آن از ذخایر جهانی تا سال 2033 از حدود 3 درصد به 6 درصد افزایش خواهد یافت.
منبع: فایننشال تایمز

۷ تیر ۱۴۰۲ ۱۲:۰۷
تعداد بازدید : ۳۷۷
کد خبر : ۶۶,۰۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید