به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 26 سال 2023

گزارش هفته 26 سال 2023
شماره 670
سنگ آهن
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات سنگ آهن چین متوسط قیمت خلوص 62 درصد از 112 دلار هر تن سی اف آر پایان هفته قبل به حدود 114 دلار هر تن سی اف آر رسید. نخست وزیر چین اظهار داشت که سه ماهه دوم سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی چین بهبود داشته و بسته های محرک اقتصادی بیشتری در راه است همین خبر چشم انداز تقاضای سنگ آهن چین را بهبود بخشید.
قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80  با توجه به تعطیلات عید قربان در  380 دلار هر تن سی اف آر ثابت ماند. برخی انتظار داشتند قیمت 10 تا 15 دلار ارزان تر شود. در مجموع روند قیمت روزهای آینده با فعال شدن بازار روشن تر می شود.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن در 344 دلار هر تن فوب ثبات نسبی داشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در 399 دلار هر تن سی اف آر بدون تغییر باقی ماند.
بیلت
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی بیلت صادراتی فوب دریای سیاه در 505 دلار هر تن فوب بدون تغییر ماند.
در بازار داخلی چین قیمت بیلت نزولی بوده از 493 دلار به 488 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی نیز در چین از 482 دلار هفته قبل به478  دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت  3 دلار بالا رفته به 523 دلار هر تن سی اف آر رسید.
بیلت در بازار ایران
بیلت
فولاد ایران : شمش روند نزولی داشت علت آن ضعف تقاضای محصول و کاهش محدود قیمت ارز بود.
مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی 1 دلار افت داشته 552 دلار هر تن فوب ثبت شد. قیمت میلگرد در بورس شانگهای نیز از 513 دلار به 517 دلار هر تن تغییر قیمت داشت.
میلگرد صادراتی ترکیه نیز 3 دلار افت داشته 610 دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد 20 دلار افت داشته 905دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد و در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 590 یورو هر تن درب کارخانه بدون تغییر باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران
میلگرد فولاد ایران: بازار بسیار راکد ناشی از عقب نشینی تقاضا عامل اصلی روند نزولی قیمت بود.
تیرآهن فولاد ایران: تیرآهن بازار نسبتاً آرامی داشت . رکود بازار و شایعات مربوط به ذوب آهن به این روند را کمک کرد.
ورق
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه در 590 دلار هر تن فوب باقی ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از 548 تا 564 دلار به 545 تا 564 هر تن فوب رسید و تغییر جدی نداشت. همچنین در بورس شانگهای قیمت قرارداد ورق گرم تحویل اکتبر 527 دلار هر تن بود که 8 دلار رشد داشت.  در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم بین 580 دلار تا 590 دلار در تن در نوسان بود.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم  در 670 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم در 900 دلار هر شورت تن درب کارخانه بدون تغییر ماند.
ورق در بازار ایران
گرم فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 341000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 331000 ریال رسید.
بازار بدون تقاضا باعث افت قیمت شد. قطعی برق شهرک های صنعتی روی این رکود بی تاثیر نیست.
اکسین  فولاد ایران: تقاضای ضعیف باعث افت قیمت این کالا شد.
سرد فولاد ایران: فصل مصرف این کالا نیست  قطعی برق در واحد های صنعتی مزید بر علت شده و قیمت را پایین آورده است.
گالوانیزه فولاد ایران: به علت افت قیمت ورق گرم و کاهش نرخ ارز همراه با رکود بازار قیمت این کالا هم افت کرد.
تحلیل هفته
بازار جهانی
فولاد ایران: بازار جهانی همچنان در رکود است ضمن آنکه تعطیلی کشورهای همسایه به علت عید قربان مزید بر علت شده است. باید در انتظار اتفاقات بعد از تعطیلات بود. چینی ها به علت رکود و مازاد تولید همچنان در بازار فعال هستند و همین امر چشم انداز بازار را مبهم کرده است.
بازار داخلی
فولاد ایران: تقاضا در بازار داخلی سردرگم است قیمت گاز و برق بالا رفته ولی از طرف دیگر دولت اجازه افزایش قیمت کالا را نمی دهد. این سردرگمی بازار را محتاط کرده و باعث عقب نشینی تقاضا شده تا آنجا که از خرید میله گرد در بورس کالا اصلاً اسقبال نشد.
قیمت ارز به علت تعطیلی عید قربان بی جان بود و همین امر به انتظار بازار کمک کرد.
دولت به شدت در پی افزایش عرضه جهت پایین اوردن قیمت است. از طرف دیگر با قیمت دستوری بهای اسفنجی و گندله را پایین آورده که طبعاً شمش و مقاطع را هم در بر خواهد گرفت. این سیاست همراه با دو برابر کردن قیمت گاز و افزایش قیمت برق سود و بقای تولید کننده را زیر سوال می برد. همراه با آن مشکل نقدینگی ناشی از عدم فروش کارخانه ها و محدودیت ارائه تسهیلات بانک ها هست که تولید را متوقف می کند آنچنانکه پتروشیمی کارون متوقف شد.
هدف دولت کنترل تورم است و پر کردن کسری بودجه. قیمت گاز وبرق را افزایش می دهد ولی اجازه بالا رفتن قیمت کالاها را نمی دهد. اما آنچه از قلم افتاده نرخ ارز است که باید طبق قانون شناور باشد ولی دولت در هفته گذشته با حفظ قیمت فروش محصولات پتروشیمی در بورس  ثابت کرد که این راه حل را هم نمی پذیرد. آنچه مسلم است اینکه کسری بودجه دولت فراتر از افزایش نرخ گاز و برق است و این سیاست نیز جوابگو نخواهد بود تنها تاثیر آن روند افزایشی بیکاری در ماه های آینده و فشارهای بیشتر مالیاتی است. نگاه دولت به بخش دولتی تولید است که اطاعت پذیر است و امیدوار است خلاء مصرف داخلی را با صادرات پر کند و عملاً به معادلات اقتصادی و بخش خصوصی توجه نمی کند. زمان ثابت می کند سیاست دولت صحیح است یا نه البته این دوران هم طولانی نخواهد بود.
پایگاه خبری فولاد ایران
بازار جهان: مونا تابان
بازار ایران: محمد چیت ساز
۱۰ تیر ۱۴۰۲ ۱۳:۰۷
تعداد بازدید : ۸۸۱
کد خبر : ۶۶,۰۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید