به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آنچه بازارها در مورد زمان انتظار رکود می گویند

پایگاه خبری فولاد ایران- اقتصاددانان، سرمایه گذاران و فدرال رزرو ماه ها زنگ خطر را به صدا درآورده اند مبنی بر اینکه ممکن است رکود در اواخر امسال رخ دهد، اما گروه قابل توجهی از کارشناسان معتقدند که رکود ممکن است تا اوایل سال آینده اتفاق نیفتد.
• برایان موینیهان، مدیر عامل بانک آمریکا، روز سه شنبه به گفت که او معتقد است اقتصاد ایالات متحده می تواند در اوایل سال آینده وارد رکود شود.
• اقتصاددانان پیشتاز در چشم انداز میانه سال خود نوشتند که احتمال رکود اقتصادی را بالا می بینند و احتمال به تعویق افتادن آن از سال 2023 تا 2024 افزایش یافته است.
• اقتصاددانان جی پی مورگان چیس در یادداشتی در هفته گذشته گفتند که ممکن است یک رکود جهانی همزمان در سال 2024 وجود داشته باشد.
به گزارش فولاد ایران، به تعویق انداختن پیش بینی های رکود چیز جدیدی نیست. سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان سال گذشته پیش‌بینی کردند که ایالات متحده می‌تواند در اوایل سال 2023 وارد رکود اقتصادی شود، زیرا فدرال رزرو برای کاهش تورم کمپین افزایش نرخ بهره تهاجمی خود را آغاز کرد. از آنجایی که اقتصاد بیش از حد انتظار انعطاف‌پذیرتر بوده و ایالات متحده تاکنون از رکود اجتناب کرده است، پرونده رکود 2023 در حال فروپاشی است.
بخشی از دلیل اینکه تعیین دقیق زمان شروع رکود بسیار دشوار است، به این دلیل است که بین افزایش نرخ های فدرال رزرو و زمانی که شروع به تأثیرگذاری بر اقتصاد می کنند، تاخیر وجود دارد.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در اوایل این ماه به کنگره گفت که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو یک سال طول می کشد تا راه خود را در اقتصاد طی کند. از آنجایی که بیش از یک سال از آغاز چرخه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس گذشته می گذرد، در تئوری این بدان معناست که افزایش نرخ بهره می تواند به زودی به طور کامل اجرا شود.
بازار سهام، که تنها چند هفته پیش وارد بازارهای صعودی شد، امسال نشانه‌های کمی مبنی بر اینکه اقتصاد ممکن است به سمت رکود پیش رود، نشان داده است. این نشان می‌دهد که ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در حال رشد است، زیرا وسعت بازار در حال افزایش است، حتی با ادامه تسلط سهام‌های با ارزش بالا.
یکی دیگر از نشانه های مثبت این است که بخش اختیاری مصرف کننده شاخص S&P 500 بیش از 30 درصد در سال افزایش یافته است، که به دلیل داده های اقتصادی قوی که نشان می دهد آمریکایی ها به هزینه های قوی ادامه می دهند، تقویت شده است.
بر اساس گزارش موسسه سرمایه گذاری، وجوه بازار پول برای هفته منتهی به 14 ژوئن برای اولین بار از آوریل خروجی داشتند. این نشانه دیگری است که وال استریت شروع به احساس بهتر نسبت به اقتصاد کرده است، زیرا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران پول نقد از صندوق‌های بازار پولی امن می‌گیرند و شروع به کار در بازار سهام می‌کنند.
با این حال، بازار اوراق قرضه داستان متفاوتی را روایت می‌کند و مدل احتمال رکود فدرال رزرو نیویورک، احتمال ورود ایالات متحده به رکود در 12 ماه آینده را با ردیابی بازدهی 3 ماهه و 10 ساله خزانه‌داری محاسبه می‌کند. طبق این مدل تقریباً 71 درصد احتمال دارد که اقتصاد تا می 2024 وارد رکود شود.
طبق گزارش بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکو، منحنی های بازدهی دو ساله و 10 ساله خزانه داری نیز معکوس باقی می مانند، پدیده ای که از سال 1955 پیش از هر 10 رکود اقتصادی ایالات متحده بوده است.
خب معنی اینها چیست؟ تیم کورتنی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Exencial Wealth Advisors می‌گوید در وال استریت درباره آینده اقتصاد اتفاق نظر وجود ندارد.
به گفته کورتنی، این به این دلیل است که چند سال گذشته به دلیل همه‌گیری، هزینه‌های محرک فدرال و برنامه های تهاجمی فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره، برای بازارها و اقتصاد منحصر به فرد بوده است. در ترکیب با داده‌های ترکیبی که تصویری مبهم از سلامت اقتصاد را ترسیم می‌کند، سرمایه‌گذاران در مورد آنچه در پیش است تصمیم نگرفته‌اند.
او گفت: «هیچ سابقه تاریخی وجود ندارد که بتوانیم به آن اشاره کنیم. من فکر نمی‌کنم بازارها واقعاً بدانند چه چیزی باید انتظار داشته باشند.»
داستان دیگر این است که رویداد آب و هوایی ال نینو رشد اقتصادی ایالات متحده را تهدید می کند. ال نینو، یک رویداد اقلیمی که به پدیده گرم‌تر شدن آب‌های سطحی در مرکز و شرق اقیانوس آرام اشاره دارد، می‌تواند چیزی بیش از آب و هوای امسال را تحت تأثیر قرار دهد.
دانشمندان اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده در اوایل این ماه تأیید کردند که ال نینو ظهور کرده است و احتمالاً این بار قوی خواهد بود.
ال نینو می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که منجر به طوفان‌های بیشتر در اقیانوس آرام، الگوهای آب‌وهوای غیرعادی حتی فراتر از اقیانوس آرام و آب‌وهوای شدید شود که می‌تواند منجر به بلایای طبیعی مانند سیل، آتش‌سوزی و طوفان شود.
ال نینو علاوه بر تلفاتی که می تواند زندگی و معیشت مردم را به خطر بیندازد، تهدیدی برای اقتصاد ایالات متحده است. آمریکایی ها ممکن است شروع به پرداخت، حتی بیشتر از آنچه در دو سال گذشته داشتند،  برای غذا پرداخت کنند.
صنعت هواپیمایی که در دو سال گذشته از رونق سفر سود برده است، ممکن است شاهد افزایش تاخیر و لغو پروازها به دلیل آب و هوای نامناسب باشد.
منبع: CNN

۱۲ تیر ۱۴۰۲ ۱۵:۵۴
تعداد بازدید : ۴۲۵
کد خبر : ۶۶,۰۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید