به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رشد تولید نفت ایران، تهدید جدید برای کنترل بازار اوپک

پایگاه خبری فولاد ایران- گزارش های مذاکرات ایران و آمریکا در چند سال گذشته بارها و بارها مطرح شده است و هر بار که پیشنهاد می شود نفت ایران به بازار بازگردد، بازارها را به وحشت انداخته است. اما نفت خام ایران یک عنصر مرموز به بازارهای نفت اضافه می کند که فراتر از پیش بینی های تقاضا است.
معامله گران و گاوهای نفتی تنها کسانی نیستند که باید نگران این احتمال باشند که صحبت در مورد بازگشت نفت ایران به بازار می تواند قیمت نفت را بسیار پایین تر از سطح آسایش قرار دهد. اوپک مطمئناً نسبت به احتمال بازگشت نفت ایران به بازار و اختلال در نفوذ این گروه بر بازارهای نفت، نگرانی دارد.
به گزارش فولاد ایران، ایران برای سال‌ها، از کاهش تولید اوپک معاف بود. اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت (MOMR) تولید ماهانه ایران را گزارش می دهد، اما به سختی می توان با اطمینان گفت که این ارقام دقیق هستند.
طبق گزارش منابع ثانویه اوپک، تولید ماهانه ایران در ماه مه 2023 به طور متوسط 2.679 میلیون بشکه در روز بود. این افزایش نسبت به تولید 2.544 میلیون بشکه در روز ایران در ماه مه 2022 بر اساس داده‌های اوپک و نسبت به میانگین افزایش یافته است. ایران در می 2021، 2.455 میلیون بشکه در روز تولید کرد. این افزایش حتی بیشتر از می 2020 است، زمانی که تولید ایران کمتر از 2 میلیون بشکه در روز و 1.978 میلیون بشکه در روز بود.
تولید ایران در دو سال گذشته به‌رغم تحریم‌های صنعت نفت، به آرامی در حال افزایش است و هم‌اکنون برای اوپک که پس از چند سال از دست دادن بخشی از آن در مقابل شیل آمریکا، به شدت تلاش می‌کند قدرت خود را دوباره به دست آورد، یک چالش در حال افزایش است.
طی دو سال گذشته، رسانه‌ها گزارشی مبنی بر اینکه مذاکرات بین ایالات متحده و ایران درباره توافق هسته‌ای نزدیک به پایان است و توافقی در چشم‌انداز است، ارائه می دهند. با این حال، یک توافق هسته‌ای جدید که به ایران اجازه می‌دهد صادرات نفت خام خود را از سر بگیرد، محقق نشد.
حتی اگر توافقی منعقد شود، بازگشت سیل نفت ایران به بازار بعید است. نفت ایران در واقع به کندی به بازار باز می گردد. همچنین بعید است که ایران بتواند یک سوئیچ جادویی تولید نفت را در جایی بچرخاند و تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت اضافی تولید کند که به بیش از 3.8 میلیون بشکه در روز می رسد، همانطور که در سال 2018 قبل از شروع تحریم ها تولید کرد.
داده‌های حمل‌ونقل نشان می‌دهند که ایران علی‌رغم تحریم‌ها، نفت خام خود را در تمام مدت صادر کرده است.
ایران طی چند سال گذشته با دور زدن تحریم‌های ایالات متحده، مشتاق حفظ سهم بازار و درآمدهای نفتی مورد نیاز خود است.
با توجه به اینکه ایران در حال حاضر به مقدار مناسبی نفت صادر می کند، بعید است که نفت ایران به طور ناگهانی بازگردد. اگر تحریم‌ها برداشته شوند، ادامه فعالیت ایران را تسریع خواهد کرد. سوال این است که آیا اوپک از ایران می خواهد در کاهش تولید شرکت کند؟
عربستان سعودی بیشتر کارهای سنگین را در مورد کاهش تولید به تنهایی انجام داده است. اخیراً، عربستان سعودی داوطلبانه موافقت کرد که یک میلیون بشکه دیگر از سهمیه تولید خود را کاهش دهد، زیرا در تلاش برای تقویت قیمت‌ها بود. عربستان سعودی که اکنون با کاهش تولید و کاهش قیمت نفت در تنگنا قرار گرفته است، اعلام کرده است که این کاهش اضافی تا ماه اوت تمدید خواهد شد.
افزایش رشد تولید ایران، که در حال حاضر ادامه دارد، با دستور کار عربستان سعودی مغایرت دارد و اوپک را در معرض خطر واقعی قرار می دهد که با افزایش ایران، سایر اعضا نیاز به کاهش تولید داشته باشند.
منبع: Oilprice

۱۴ تیر ۱۴۰۲ ۱۳:۳۳
تعداد بازدید : ۴۹۹
کد خبر : ۶۶,۱۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید