به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سیاست بانک ها در بهره وری از نرخ بهره

پایگاه خبری فولاد ایران- زمانی که بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند، وام‌گیرندگان وام مسکن می‌توانند انتظار بازپرداخت ماهانه بالاتری داشته باشند، در حالی که پس‌اندازکنندگان با بازده بیشتر سپرده‌های خود روبرو هستند، یا حداقل در تئوری اینگونه است.
برخی از قانون‌گذاران و حامیان حقوق مصرف‌کننده اظهار می‌کنند که نرخ بهره پس‌انداز با نرخ‌های بهره وام ها همخوانی ندارد. این یک داستان مشابه در سایر نقاط اروپا و ایالات متحده است که در آن، پس از بیش از یک سال افزایش شدید نرخ بهره برای مهار تورم، سودی که پس‌اندازکنندگان از پول نقد خود به دست می‌آورند، در ابهام باقی مانده است.
طبق گزارش شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) در ایالات متحده، جایی که هزینه های وام معیار بین 5٪ تا 5.25٪ است، حساب پس انداز معمولی فقط 0.42٪ سود سالانه پرداخت می کند. در همین حال، هزینه یک وام مسکن معمولی 30 ساله با نرخ ثابت به 6.71 درصد رسیده است.
براساس داده‌های موقت بانک مرکزی اروپا، در میان 20 کشوری که واحد پول یورو را به اشتراک می‌گذارند، متوسط حساب پس‌انداز دسترسی فوری سالانه 0.21 درصد سود پرداخت می‌کند، در حالی که متوسط وام مسکن با هزینه 3.44 درصدی همراه است.
به گزارش فولاد ایران، در بریتانیا، حساب پس‌انداز با دسترسی فوری معمولی 2.42 درصد سود دریافت می‌کند. این کمتر از نیمی از نرخ رسمی 5 درصدی بانک انگلستان است و بسیار کمتر از 6.47 درصدی است که وام دهندگان با بهره از متوسط وام مسکن دو ساله با نرخ ثابت دریافت می کنند.
بانک‌های بزرگ معمولاً از طریق وام دادن پول با نرخ‌های سود بالاتر نسبت به پس‌انداز برای سپرده‌های خود، سود زیادی به دست می‌آورند، اما افزایش اخیر شکاف بین این دو مجموعه نرخ چیزی است که اتهامات رفتار حریصانه وام دهندگان را تشدید می‌کند.
در آسیا، تصویر کمی متفاوت است: چین در ماه گذشته نرخ وام‌دهی خود را کاهش داد و به کاهش اخیر سایر نرخ‌های بهره افزوده است و ژاپن در تلاش برای تحریک تقاضا، نرخ بهره اصلی خود را منفی نگه داشته است. در همین حال، در کره جنوبی هزینه های وام گیری به شدت افزایش یافته است. با این حال، نرخ‌های حساب‌های پس‌انداز در آنجا نسبت به سایر اقتصادهای بزرگ به نرخ اصلی بانک مرکزی نزدیک‌تر است.
بانک‌های مرکزی که وظیفه دارند تورم را از بالاترین سطح چند دهه پایین بیاورند، امیدوارند نرخ‌های پس‌انداز جذاب‌تر مصرف‌کنندگان را تشویق کند که پول خود را به جای خرج کردن، در بانک ها پس انداز کنند.
روسای بانک‌ها اتهامات سودجویی را رد کرده‌اند و به نرخ‌های بالاتری که در حساب‌های پس‌انداز ارائه می‌شود اشاره کرده‌اند.
UK Finance که نماینده بانک‌های این کشور است، در بیانیه‌ای گفت: «نرخ‌های پس‌انداز و وام مسکن مستقیماً به هم مرتبط نیستند و بنابراین در زمان‌های مختلف و با مقادیر متفاوت حرکت می‌کنند.»
اما پس انداز کنندگانی که احساس کمبود دارند به سمت خروج پولهای خود می روند. داده های FDIC نشان می دهد که سپرده های نقدی نگهداری شده در بانک های تجاری در ایالات متحده از ابتدای سال 2.2 درصد کاهش یافته است. در منطقه یورو، ارزش سپرده‌ها در این مدت 1.2 درصد کاهش یافته است.


منبع: CNN

۱۷ تیر ۱۴۰۲ ۱۳:۳۱
تعداد بازدید : ۴۰۱
کد خبر : ۶۶,۱۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید