پایگاه خبری فولاد ایران- پیشبینی میشود که با هجوم سرمایهگذاریهای شرکتهای چینی به افریقا برای استخراج از ذخایر لیتیوم آن، تولید لیتیوم این قاره تا سال 2027 بیش از 30 برابر نسبت به سال گذشته افزایش یابد. آفریقا تا آن زمان 12 درصد از عرضه جهانی ليتیوم را به خود اختصاص خواهد داد، در حالی که سال 2022 تنها یک درصد بوده است.
تنوع بخشیدن به منابع تامین، تلاش های چین را برای دفاع از سلطه خود در فرآوری فلزات مرتبط با صنعت خودروهای برقی( شامل تبدیل مواد اولیه ای مانند لیتیوم، نیکل و کبالت به مواد شیمیایی مورد استفاده در قطعات باتری) افزایش می دهد، در حالی که ایالات متحده امریکا تلاش های خود را برای ایجاد شبکه های تامین خود با کمک شرکای تجارت آزاد و متحدانی مانند کانادا و استرالیا افزایش می دهد.
به گزارش فولاد ایران، با این حال، کشورهای آفریقایی احتمالاً از کشورهای دیگر پیروی می کنند تا با افزودن کارخانه های فرآوری یا پالایشی که می تواند ارزش صادرات را افزایش دهد، درآمد بیشتری از منابع لیتیوم خود کسب کنند. زیمبابوه و نامیبیا اخیراً اقداماتی را برای جلوگیری یا ممنوعیت صادرات سنگ معدن لیتیوم خام ارائه کرده اند.
مراکش که یک قرارداد تجارت آزاد با امریکا دارد، در حال حاضر به عنوان یک قطب بالقوه تولید باتری های خودروهای برقی ظاهر شده، با مزایایی از جمله نزدیکی آن به اروپا و فراوانی فسفات مورد نیاز برای سلول های فسفات آهن لیتیوم. دولت این کشور در اوایل سال جاری اعلام کرد یک شرکت سازنده باتری های چینی به توافق اولیه برای ساخت اولین کارخانه بزرگ باتری های برقی در آفریقا دست یافته است که ظرفیت سالانه 100 گیگاواتی خواهد داشت و به سرمایه گذاری 6 میلیارد یورویی (6.5 میلیارد دلار) نیاز دارد.
منبع: mining.com
ترجمه: مونا تابان شمال