به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا شی جین پینگ به پلن B برای اقتصاد چین نیاز دارد؟

پایگاه خبری فولاد ایران – شی جین پینگ موفقیت اقتصادی را برحسب رشد تولید ناخالص داخلی تعریف نمی کند و املاک تنها یکی از شاخص هایی است که در اقتصاد 18 تریلیون دلاری چین چشمک می زند.
پس از بازگشت در سه ماهه اول از محدودیت‌های وحشیانه کووید در سال گذشته، همه چیز از تجارت گرفته تا سود صنعتی و قیمت‌های مصرف کننده انتظارات تحلیلگران را در چند ماه گذشته پایین‌تر نشان داده است. چین روز دوشنبه گزارش داد که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم نسبت به سه ماه قبل 0.8 درصد رشد داشته است. این نشان دهنده کاهش رشد اقتصادی نسبت به سه ماهه اول بود، زمانی که اقتصاد 2.2 درصد رشد کرد.
به گزارش فولاد ایران، عملکرد ضعیف، تقاضاهای فزاینده ای را برای چین برای متوسل شدن به بازی گذشته با راه اندازی یک محرک پولی و مالی بزرگ برای حمایت از موتورهای رشد سنتی و مبتنی بر بدهی زیرساخت ها و دارایی ها برانگیخته است. اما رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ و سیاست‌گذاران ارشد او به موضعی پایبند هستند که آن را دینگلی یا «حفظ تمرکز استراتژیک» می‌نامند. بسیاری از اقتصاددانان این را به معنای ادامه کاهش بدهی می دانند.
آرتور کروبر، شریک موسس و رئیس تحقیقات Gavekal Dragonomics می گوید: «شی جین پینگ موفقیت اقتصادی را بر اساس رشد تولید ناخالص داخلی تعریف نمی کند. او آن را برحسب خودکفایی فناوری تعریف می‌کند.» او می‌گوید تا زمانی که دولت بتواند اهداف خود را در این جبهه هدف قرار دهد، "پس محاسبه او این است که می‌توانیم بفهمیم که چگونه رشد را به اندازه کافی گسترش دهیم تا مردم راضی نگه داریم."
سوال این است که آیا با توقف موتورهای رشد، پکن می‌تواند در مسیر خود باقی بماند؟ یا اینکه محاسبات قدیمی که به حفظ مقدار معینی از رشد برای اطمینان از ثبات اجتماعی نیاز دارد، وارد عمل خواهد شد؟ مشکلات تجاری
مشکل شی، که سومین دوره ریاست جمهوری بی‌سابقه خود را در ماه مارس آغاز کرد، این است که در سه ماهه دوم نه تنها دارایی، بلکه یکی دیگر از موتورهای رشد کلیدی چین، تجارت نیز به شدت کاهش یافت.
در طول همه‌گیری، جهان برای کمک به مردم برای کار در خانه و تجهیزات محافظ شخصی برای دفع کووید، به چین روی آورد تا لوازم الکترونیکی داشته باشد. خریداران آنلاین همچنین به بالا نگه داشتن ارقام تجاری چین کمک کردند و تأثیر منفی قرنطینه های سختگیرانه خود را جبران کردند. اما امسال، با افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی غربی برای مبارزه با تورم، تقاضا برای صادرات چین کاهش یافت. داده‌های رسمی روز پنجشنبه نشان داد که در ماه ژوئن، آنها بیشترین کاهش سالانه خود را از زمان شروع همه‌گیری تجربه کردند و بر حسب دلار 12.4 درصد کاهش یافتند.
احساسات منفی در تجارت به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی با ایالات متحده تشدید شده است، که باعث شده شرکت‌های غربی با صدای بلندتر درباره زنجیره‌های تامین "ریسک زدایی" از چین صحبت کنند. کاهش تعداد تجارت به تولیدکنندگان چینی ضربه زده است.
به گفته اقتصاددانان، نتیجه یک رکود ادواری در اعتماد مصرف کننده و کسب و کار است. تقاضای داخلی برای خدماتی مانند گردشگری محلی بهبود یافته است، اما مصرف کنندگان خریدهای کلانی انجام نمی دهند.
در طول سال های همه گیر، دولت سرکوب پلتفرم های تجارت الکترونیک را آغاز کرد. از آن زمان، این کشور تلاش کرده است تا مقررات را عادی کند و به دنبال تهاجم افسونگرانه دولت چین با هدف دولت ها و شرکت های خارجی است که با از سرگیری گفتگو با واشنگتن پس از یک وقفه طولانی، با سفر جنت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده از پکن به اوج خود رسید. مقامات سعی کرده اند به بخش خصوصی نیز در مورد عادی سازی مقررات اطمینان دهند.
سیاست‌های دولت برای حمایت از اقتصاد، مانند تامین مالی زیرساخت‌ها، به حفظ بنگاه‌ها کمک می‌کند. چین تنها شش ماه پیش کنترل همه گیر خود را کنار گذاشت. تحلیلگران می گویند، با این حال، این سوال باقی می ماند که آیا در صورت ادامه بدتر شدن اوضاع در سال جاری، آیا دولت می تواند خط را حفظ کند و از تحریک بیشتر اقتصاد اجتناب کند.
بخش املاک بزرگترین چالش را ایجاد می کند که پس از تثبیت در اوایل سال، در ماه‌های اخیر مجدداً افت کرده است. دولت این هفته اعلام کرد که طرح حمایت اعتباری قبلی برای توسعه دهندگان یک سال تمدید خواهد شد. همچنین نرخ های وام معیار را کاهش داده و اقدامات دیگری را برای حمایت از این بخش اعلام کرده است. اما تردیدهایی وجود دارد که آیا اینها باعث ثبات بازار خواهند شد یا خیر.


منبع: فایننشال تایمز

۲۷ تیر ۱۴۰۲ ۱۲:۴۶
تعداد بازدید : ۴۴۳
کد خبر : ۶۶,۲۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید