به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مقابله به مثل چین با تحریم های غرب

پایگاه خبری فولاد ایران- در سال 2019، همزمان با داغ شدن جنگ تجاری چین با آمریکا، پیپلز دیلی پیش بینی کرد که انحصار چین بر روی عناصر کمیاب، مواد معدنی حیاتی برای تولید سخت افزارهای مدرن، به ابزاری برای مقابله با فشار آمریکا تبدیل خواهد شد.
با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه چین، که از جمله مواردی است که شرکت‌های تراشه‌های غربی را برای فروش نیمه‌هادی‌های پیشرفته و ماشین‌آلات ساخت آنها به مشتریان چینی غیرممکن می‌سازد، رگبارهای جدید از طرف پکن به سرعت سرازیر می شوند. در اوایل ماه جاری، پس از اینکه چین آخرین کنترل‌های صادراتی خود را این بار روی یک جفت فلز مورد استفاده در تراشه‌ها و سایر فناوری‌های پیشرفته، اعلام کرد، یک مقام سابق وزارت بازرگانی گفت که این اقدامات «فقط آغاز» تلافی‌جویی چینی‌ها است.
شی جین پینگ، رهبر ارشد چین، برای مقابله با تلاش آمریکا برای مهار جاه‌طلبی‌های تکنولوژیک چین، از قانون‌گذاران خواسته است تا با اجبار غرب در آنچه او «مبارزه حقوقی بین‌المللی» می‌خواند، مقابله کنند. نتیجه هجوم قانون‌ هایی است که چارچوبی برای واکنش قوی‌تر چین به جنگ تجاری آمریکا ایجاد می‌کند.
در همین حال، قوانین جدید چین که به دولت اجازه می‌دهد طیف وسیعی از مواد معدنی و اجزا را محدود کند، ابهاماتی را در تجارت خریداران خارجی تزریق می‌کند.
دیوید اکسلی از شرکت تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس اشاره می کند که یکی از گروه های آسیب دیده، تولیدکنندگان غربی فناوری های انرژی سبز هستند. به ویژه سازندگان باتری در سراسر زنجیره تامین به شدت به چین وابسته هستند. سال گذشته، وزارت بازرگانی ممنوعیت صادرات فناوری ریخته‌گری شمش را که در ساخت ویفرهای پنل خورشیدی استفاده می‌شود، پیشنهاد کرد. در صورت اعمال، چنین ممنوعیتی می تواند مانع از توسعه فناوری بومی انرژی خورشیدی در غرب شود، که به تولیدکنندگان غربی آسیب می رساند و در عین حال تقاضای خارجی برای پانل های خورشیدی تمام شده چینی را افزایش می دهد.
به گزارش فولاد ایران، محدودیت ها بر روی دو فلز تراشه، گالیم و ژرمانیوم، می تواند یک سردرد استراتژیک برای آمریکا ایجاد کند. این قوانین که از اول اوت به اجرا گذاشته می شود، صادرکنندگان را ملزم می کند تا برای مجوز فروش فلزات به مشتریان خارجی درخواست دهند. چین 98 درصد از گالیوم خام جهان را تولید می‌کند که یک عنصر کلیدی در فناوری پیشرفته نظامی است.
یک شوک به عرضه گالیوم می تواند مشکلات طولانی مدتی را برای صنعت دفاعی آمریکا ایجاد کند. علاوه بر این، یک ترکیب مبتنی بر گالیوم، نیترید گالیوم، ممکن است زیربنای نسل جدیدی از نیمه هادی های با کارایی بالا باشد. دور نگه داشتن آن از دست خارجی‌ها، تلاش‌های غرب برای توسعه این فناوری را متوقف می‌کند و در عین حال هدف سیاست آقای شی برای کنترل چین را پیش می‌برد.
تاکنون وزارت‌های بازرگانی و امور خارجه نسبتاً عمل‌گرا اجرای قوانین مختلف را رهبری کرده‌اند. یک ترس در میان مشاغل غربی این است که آژانس های تندرو بیشتری جایگزین آنها شوند. اگر جنگ فناوری بیشتر شود، کمیسیون امنیت ملی چین به ریاست خود آقای شی ممکن است رهبری را بر عهده بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، عواقب آن ترسناک است و نه فقط برای مدیران چینی و آمریکایی.


منبع: اکونومیست

۲ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۲۱
تعداد بازدید : ۳۵۴
کد خبر : ۶۶,۳۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید