به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 30 سال 2023

گزارش هفته 30 سال 2023
شماره 674


سنگ آهن
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات سنگ آهن چین متوسط قیمت خلوص 62 درصد نزولی بوده از 115.35 دلار به 109.4 دلار هر تن سی اف آر رسید. چشم انداز منفی تقاضای سنگ آهن در چین به دلیل احتمال بالای کاهش تولید فولاد آن، تمایل به خرید سنگ آهن را کاهش داد و روند قیمت نزولی بود.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80  به روند نزولی ادامه داده با 4 دلار افت به 350 دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار فولاد ترکیه افزایش هزینه تامین برق  که هنوز رسما اعلام نشده بود بر تمایل به خرید قراضه تاثیر منفی داشت. ماه آینده میلادی شاید بازار ترکیه با تعطیلی های بیشتر کارخانه ها و کاهش تولید ها روبرو شود. برای قیمت های جدید ماه آگوست در بازار داخلی امریکا نیز برخی پیش بینی افت قیمت 15 تا 20 دلاری را در بازار قراضه داشته اند.
قراضه صادراتی سنگين کلاس ۲ ژاپن  5 دلار افت داشته به 338  دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  از 381 دلار به 376  دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت.  

بیلت
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی بیلت صادراتی فوب دریای سیاه  از 445 دلار به کمتر از 433 دلار هر تن فوب دریای سیاه کاهش داشت.
در بازار داخلی چین قیمت بیلت رشد 9 دلاری داشته به 510 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی نیز در چین از 473 دلار به 481 دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت 9 دلار بالا رفته به 519 دلار هر تن سی اف آر رسید.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران : قیمت شمش با ضعف تقاضا و روند کاهشی جهانی افت محدود داشت. انتظار کاهش بیشتر با توجه به روند جهانی قیمت آن و کاهش نرخ اهن آسفنجی دور از ذهن نیست.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد 6 دلار بهبود داشته 547 دلار هر تن فوب ثبت شد. قیمت میلگرد در بورس شانگهای نیز 6 دلار رشد داشته به 538 دلار هر تن رسید.  
میلگرد صادراتی ترکیه نزولی بوده از 570 دلار به کمتر از 558 دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 900 دلار  هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند و در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 10 یورو افت داشته 575  یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: نزول محدود قیمت میلگرد طبیعی بود. بازار های صادراتی و داخلی تقاضای ضعیف دارند و نرخ جهانی هم نزولی است.



تیرآهن
فولاد ایران: ‌تیرآهن با انتظارات تورمی روبرو شد و افزایش نرخ ارز هم به افزایش آن کمک کرد.

ورق
فولاد ایران : هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیا  در 560 دلار هر تن فوب بدون تغییر باقی ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از  549 تا 567 دلار هر تن فوب به 566 تا 584 دلار هر تن فوب بهبود داشت. همچنین در بورس شانگهای قیمت قرارداد ورق گرم تحویل اکتبر  از 532 دلار به 571 دلار هر تن بهبود داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم  10 یورو افت داشته 645 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم از 890 دلار به 835 دلار هر شورت تن درب کارخانه  رسید.  
ورق در بازار ایران

گرم
فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 314500 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 313000 ریال رسید. قیمت ورق گرم به علت محدودیت تقاضا افت کرد.

اکسین
 فولاد ایران: به علت افت تقاضا و رقابت عرضه کنندگان قیمت روند نزولی داشت.


سرد
فولاد ایران: بازار ورق سرد در اوج رکود تقاضاست چون مصرف کنندگان آن در تعطیلات تابستانی هستند.

گالوانیزه

فولاد ایران: ورق گالوانیزه به دنبال افت قیمت ورق سیاه و سکوت تقاضا افت کرد.

تحلیل هفته
بازار جهانی
فولاد ایران: بازار جهانی هنوز از خواب بیدار نشده. رقابت روس ها و شرایط بازار چین در شرایطی که هنوز در رکود است به روند نزولی قیمت ها دامن زده است ولی این روند به کف خود نزدیک شده است. نمودار زیر که از ژانویه سال ۲۰۱۹ تهیه شده نشان می دهد که میانگین قیمت شمش در ۵ سال گذشته با نشیب و فرازهای کرونا و مساله اوکراین ۵۰۴ دلار بوده است و فاصله قیمت قراضه با شمش حدود ۱۰۰ دلار که در هر نشیب و فرازی این فاصله حفظ شده است. در شرایط فعلی قراضه به کف ۳۰۰ دلاری خود نزدیک شده و شمش تا حداقل ۴۱۵ دلار. تنها در شرایط کرونا که بازارها تعطیل بوده قیمت قراضه به زیر ۳۰۰ دلار رسیده. میتوان نتیجه گرفت که بازار شمش و قراضه دامنه محدودی برای کاهش دارند. باید منتظر تمام شدن تعطیلات اروپا و امریکا بود تا شرایط جدید را دید. تلاش چینی ها برای رونق بازار در ماه آینده نقش تعیین کننده خواهد داشت. یک فاکتور اساسی که اجازه افت بیشتر قیمت شمش را نمی دهد رابطه قیمت شمش و نفت است که با در نظر گرفتن آن شمش در محدوده ۴۱۵ تا ۴۳۰ دلار باید توقف کند.

نمودار بیلت و قراضه

جدول بیلت و قراضه
بازار داخلی
فولاد ایران:  بازار داخلی تحت تاثیر دو عامل اساسی روند نزولی داشت. اول توقف تقاضای ناشی از مراسم سالار شهیدان اباعبداله الحسین و دوم امید به کاهش قیمت ها ناشی از افت قیمت جهانی. فرمول ساده و ابتدایی محاسبه نرخ جهانی ضربدر نرخ ارز است بر این مبنا پایه قیمت باید ۱۶۶۰۰ ریال باشد بدون ارزش افزوده. در نتیجه آهن اسفنجی باید زیر ۱۰ هزارتومان و گندله زیر ۳۸۰۰ تومان باشد. این اعداد قابل دسترسی نیست چرا که در ماه های گذشته هزینه ها افزایش یافته از یک طرف گاز و برق از طرف دیگر پرداخت عوارض صادراتی از اول امسال و قطعی برق. همه اینها حجم تولید را کاهش و به دنبال آن قیمت را بالا برده است بنابراین کاهش قیمت امکان پذیر نیست دولت متوجه این امر هست. به همین دلیل در هفته گذشته معاملات شمش برای بخش بازرگانی آزاد شد به دنبال آن علیرغم کاهش قیمت پایه آهن اسفنجی در بورس فروش اعتباری را باز کرد در واقع سیاست رکود و توقف معاملات به تدریج کنار گذاشته می شود تا مشکل عدم فروش را تسکین دهند این امر در مورد میلگرد و تیرآهن هم صدق می کند بنابراین دولت سیاست روند کاهشی را با شدت ماه های قبل ادامه نمی دهد بعد از این مرحله باید در انتظار افزایش نرخ ارز بود مساله ای که مرکز پژوهش های مجلس نیز روی آن تمرکز دارد.
ماه های آینده شاهد اتفاقات زیادی است بخصوص که عضویت در پیمان شانگهای دولت را وادار به انضباط مالی جدی تر می کند.
پایگاه خبری فولاد ایران
بازار جهان: مونا تابان
بازار ایران: محمد چیت ساز

۷ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۸۳۷
کد خبر : ۶۶,۴۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید