به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

خطر فروپاشی جریان‌های اقیانوس اطلس با گرم شدن کره زمین

پایگاه خبری فولاد ایران- قطع شدن جریان های اقیانوسی احتمالا منجر به زمستان های طوفانی تر و تابستان های خشک تر در اروپا می شود.
تحلیل علمی جدید نشان می دهد که گردش اقیانوس در شمال اقیانوس اطلس به احتمال زیاد زودتر از حد انتظار در نتیجه تغییرات آب و هوایی فرو می ریزد و باعث تغییرات بیشتر در الگوهای آب و هوا در سراسر جهان می شود. آخرین مطالعه در مورد جریان‌هایی که آب گرم‌تری را از مناطق استوایی به سمت بالا می‌برد، نتیجه می‌گیرد که چرخش واژگونی نصف النهار اقیانوس اطلس (Amoc) در مقطعی بین سال‌های 2025 تا 2095 و به احتمال زیاد دهه 2050 تمام خواهد شد.
به گزارش فولاد ایران، فروپاشی Amoc، که شامل جریان خلیج فارس از فلوریدا تا شمال غربی اروپا می شود، باعث سرمای شدید در نیمکره شمالی می شود که منجر به زمستان های طوفانی تر و تابستان های خشک تر در اروپا می شود. برعکس، گرما بیشتر در جنوب تشدید می‌شود، زیرا گرمای کمتری به عرض‌های جغرافیایی معتدل و قطبی منتقل می‌شود و تغییرات زیادی در بارندگی‌های گرمسیری و موسمی‌ها ایجاد می‌شود. این یکی از ترسناک ترین "نقاط اوج" برای سیاره یا تغییرات غیرقابل برگشت است که توسط گرمایش جهانی تهدید می شود.
شواهد زمین‌شناسی نشان می‌دهد که در طول آخرین عصر یخبندان، تغییرات شدیدی در گردش اقیانوس اطلس طی یک یا دو دهه رخ داده است، اما برخی از مدل‌های آب و هوایی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است یک قرن طول بکشد تا Amoc به طور کامل تحت شرایط قرن بیست و یکم متوقف شود.
حتی یک کاهش جزئی باعث تشدید اختلال ناشی از گرم شدن کره زمین می شود. دیگر جلوه‌های نگران‌کننده گرمایش جهانی در اقیانوس‌ها شامل دمای فوق‌العاده بالای سطح دریا است که اکنون در مناطق معتدل نیمکره شمالی ثبت شده است.
 یک شرکت تحقیقاتی گفت: «از آنچه در داده‌ها مشاهده می شود، به نظر نمی‌رسد که بتوانیم آن را معکوس کنیم، مگر اینکه تغییر عظیمی در دیدگاه‌های سیاسی در همه جای جهان، از جمله چین و ایالات متحده ایجاد شود».


منبع: فایننشال تایمز

۸ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۶۱۹
کد خبر : ۶۶,۴۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید