به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ایالات متحده نیازمند اقتصاد با ثبات چین

پایگاه خبری فولاد ایران- جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده هفته آینده به چین سفر خواهد کرد، دیداری که همزمان با بدتر شدن رکود در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.
در حالی که مشکلات چین ممکن است به ریموندو اهرم بیشتری برای پیگیری دسترسی بهتر به بازار برای شرکت‌های آمریکایی بدهد، او احتمالاً با درخواست‌هایی از سوی پکن برای کمک به تثبیت اقتصاد متزلزل خود با کاهش بخشی از فشارهایی که اخیراً واشنگتن اعمال کرده است، مواجه خواهد شد.
گفته می شود هدف اصلی پکن تضمین یک مهلت، هرچند موقت، از هجوم کنترل‌های صادرات ایالات متحده و سایر محدودیت‌های اعمال شده بر اقتصاد چین خواهد بود.
ریموندو از یکشنبه تا چهارشنبه به پکن و شانگهای سفر خواهد کرد و در مورد روابط تجاری آمریکا و چین، چالش‌های پیش روی کسب‌وکارهای آمریکایی و زمینه‌های همکاری بالقوه بحث خواهد کرد.
به گزارش 
فولاد ایران، پیش‌بینی‌های رشد چین در سال جاری به دلیل کاهش صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی، عمیق‌تر شدن بحران املاک و نگرانی در مورد گسترش سلامت مالی آن کاهش یافته است. برای پکن، ریموندو نقش کلیدی در تعدادی از زمینه‌هایی که منبع اصطکاک فزاینده بین دو اقتصاد برتر جهان بوده‌اند، ایفا می‌کند.
وزیر امور خارجه مسئولیت حمایت از تجارت های آمریکایی در خارج از کشور را بر عهده دارد و همچنین یک سری از کنترل های صادراتی ایالات متحده را که با هدف قطع ارتباط چین با فناوری های پیشرفته ای که می تواند برای استفاده نظامی باشد، انجام می دهد.
اینکه آیا دولت بایدن مایل است در قبال پکن راحت بگیرد یا نه را باید دید، اما اعلامیه ای که با خبر دیدار ریموندو همزمان شد نشان می دهد که واشنگتن حداقل در تلاش است تا شرایط را برای گفتگوی مفید ایجاد کند.
وزارت بازرگانی روز دوشنبه اعلام کرد که 27 شرکت چینی را از کنترل صادرات ایالات متحده خارج می کند. وزارت بازرگانی چین از این تصمیم استقبال کرد و گفت که این تصمیم برای تجارت مفید است و منعکس کننده منافع هر دو طرف است.
چین همچنان بزرگترین منبع واردات به ایالات متحده است و سال گذشته تجارت کالا بین دو کشور به بالاترین حد خود یعنی 690.6 میلیارد دلار رسید. واردات آمریکا از چین بالغ بر 536.8 میلیارد دلار بوده که حدود 17 درصد از کل واردات این کشور را تشکیل می دهد. صادرات به چین 154 میلیارد دلار بود که 7.5 درصد از کل صادرات ایالات متحده به جهان را تشکیل می داد.
شرکت های آمریکایی شبکه های تولیدی عظیمی در چین دارند و به مصرف کنندگان چینی متکی هستند.
تسلا که در سال 2018 یک کارخانه در شانگهای افتتاح کرد، اکنون نیمی از خودروهای الکتریکی خود را در چین تولید می کند. اپل هنوز هم بسیاری از آیفون های خود را در آنجا تولید می کند. سایر برندهای مصرف کننده مانند استارباکس و نایک پایگاه مشتریان زیادی در چین دارند. اینتل، مایکروسافت و جنرال موتورز بخش قابل توجهی از درآمد خود را از این کشور به دست می آورند.
چین همچنین دومین طلبکار خارجی به ایالات متحده است. بر اساس آخرین داده های وزارت خزانه داری ایالات متحده، این کشور در پایان ماه ژوئن دارای 835.4 میلیارد دلار از اوراق خزانه ایالات متحده بود. این دومین پس از ذخیره رسمی ژاپن با ۱.۱۱ تریلیون دلار است.
در ماه اکتبر، دولت آمریکا شرکت‌های چینی را از خرید تراشه‌های پیشرفته آمریکایی و تجهیزات ساخت تراشه بدون مجوز منع کرد. این اقدام به قلب جاه طلبی های فناوری پکن ضربه می زند. واشنگتن اروپا و ژاپن را متقاعد کرده است که اقدامات مشابهی انجام دهند.
به دنبال آن اوایل این ماه رئیس جمهور بایدن فرمان اجرایی را امضا کرد که سرمایه گذاری ایالات متحده را در بخش های فناوری خاص اقتصاد چین از جمله هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی محدود می کند. چین آمریکا را به «سیاسی کردن و سلاح‌سازی» مسائل فنی و تجاری متهم کرد.
سپس محدودیت های تجاری طولانی مدت بر دو کشور اعمال شده توسط یکدیگر وجود دارد.
جنگ تجاری بین دو کشور در سال 2018 آغاز شد، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تعرفه های بیشتری را بر صدها میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال کرد. چین نیز با اعمال تعرفه بر بیش از 100 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از آمریکا مقابله به مثل کرد.
بسیاری از تعرفه ها هنوز در دولت بایدن باقی مانده است. آنها در دست بررسی هستند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این بررسی منجر به حذف تعرفه‌ها می‌شود یا خیر.


منبع: CNN

۴ شهریور ۱۴۰۲ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۳۱۹
کد خبر : ۶۶,۷۷۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید