به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مدار روابط امریکا و چین همچنان روی یک معامله قدیمی می چرخد

پایگاه خبری فولاد ایران- آمریکا و چین در 1 ژانویه 1979 روابط دیپلماتیک کامل برقرار کردند. در پایان آن ماه آنها همچنین موافقتنامه همکاری علمی و فناوری (sta) را امضا کردند. این معامله هیچ یک از طرفین را متعهد چندانی نکرد، اما تمایل مشترک برای همکاری در این زمینه ها را نشان داد. شرایط آن تمدید "با توافق متقابل" را هر پنج سال یکبار می طلبد. اکنون همه چیز متزلزل به نظر می رسد و آخرین مهلت این تمدید تا 27 آگوست است.
به گزارش
فولاد ایران، چین می خواهد در توافق باقی بماند. آمریکا به دنبال تمدید شش ماهه است تا بتواند درباره تغییرات این پیمان مذاکره کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تحت فشار جمهوری خواهان قرار دارد تا توافق را کنار بگذارد.
استا  (sta) سرمایه گذاری نمی کند یا نیازی به اقدامی ندارد. این یک توافق است که بر اساس آن می توان در مورد همکاری خاص مذاکره کرد. از زمان امضای آن، تقریباً 100 پروتکل و ضمیمه، دانشمندان آمریکایی و چینی را گرد هم آورده است. اگر هر یک از این موارد باعث نگرانی شود، می توان آنها را اصلاح کرد، لغو کرد یا اجازه انقضا داد.
در سال 1979 آمریکا قبلاً یک ابرقدرت علمی بود، در حالی که چین تخصص نسبتا کمی برای ارائه داشت. با این حال، اکنون، چین در بسیاری از زمینه ها پیشرفت کرده است. بنابراین، به گفته حامیان آن، مزایای بالقوه ماندن آمریکا در این کشور تنها در حال افزایش است.
دولت بایدن می گوید که می خواهد توافق را «تقویت» کند. اما قبلاً محدودیت هایی را برای فروش برخی فناوری ها به چین، مانند نیمه هادی های پیشرفته، اعمال کرده و سرمایه گذاری آمریکایی ها را در برخی از بخش های فناوری پیشرفته این کشور ممنوع کرده است. با برگزاری انتخابات در سال آینده، هیچ کس در واشنگتن نمی‌خواهد نسبت به چین نرم جلوه کند.


منبع: اکونومیست

۵ شهریور ۱۴۰۲ ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۳۲۶
کد خبر : ۶۶,۷۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید