به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

صنعت بانکداری سایه چین سیستم مالی آن را تهدید می کند

پایگاه خبری فولاد ایران- رشد اقتصادی ضعیف چین به این معنی است که این کشور به ویژه در برابر سرایت ها آسیب پذیر است.
سهام شرکت xinhua Trust، یک وام دهنده سایه چینی، به قیمت پایینی به فروش می رسد. این شرکت در ماه می ورشکست شد و به اولین تراست چینی تبدیل شد که در بیش از دو دهه اخیر سقوط کرد.
مرگ این وام دهنده در سایه یک هشدار اولیه بود و اکنون صنعت تراست 21 تریلیون یوان چین را تحت تاثیر قرار می دهد. رشد اقتصادی کشور ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است و توسعه‌دهندگان املاک در موج بی‌سابقه‌ای از نکول‌ها و بازسازی‌ها گرفتار شده‌اند.
تراست های چین، که وجوه را از سرمایه گذاران به زیرساخت ها، دارایی ها و فرصت های دیگر هدایت می کند، در معرض هر دو تحول هستند. اگرچه ورشکستگی شین‌هوا نسبتاً ساده بوده است، اما ممکن است انفجار بزرگ‌تری در Zhongrong، یکی از بزرگ‌ترین تراست‌های کشور، که در اواسط آگوست پرداخت‌ها به مشتریان را از دست داد، در راه باشد. سرمایه گذاران وحشت زده می ترسند که شرکت های بیشتری به دام بیفتند و سقوط منجر به مشکلات اقتصادی بیشتر شود.
به گزارش
فولاد ایران، در طول سال‌های رشد اقتصادی قوی چین، تراست‌ها و سرمایه‌گذاران آن‌ها شکوفا شدند و محصولات سرمایه‌گذاری اغلب بازدهی سالانه 10 درصد یا بیشتر را ارائه می‌کردند. توسعه‌دهندگان املاک و دولت‌های محلی مایل به پرداخت نرخ‌های بهره بالا بودند، تراکنش‌ها نسبت به وام‌دهی بانکی با نظارت کمتری روبه‌رو بودند و تراست‌ها از این تصور گسترده که پول نقد سرمایه‌گذاران توسط دولت محافظت می‌شود به شیوه‌ای مشابه سپرده‌های بانکی سود می‌بردند. این تصور اکنون مدت‌هاست که از بین رفته است و با توجه به پیش‌فرض بیشتر توسعه‌دهندگان، این احتمال وجود دارد که بانک‌های سایه بیشتری نتوانند پرداخت ها را انجام دهند.
خطر سرایت به ویژه زیاد است زیرا وام دادن توسط تراست ها در همه جا وجود دارد و غیرشفاف است و سرمایه گذاری در آنها باعث ایجاد پیوندهای مالی درهم می شود. در همین حال، تراست ها حدود 4.6 تریلیون یوان در سهام، اوراق قرضه و سایر صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند. آن‌ها همچنین به پروژه‌های دولتی محلی وام داده‌اند و اکنون شهرها و استان‌های سراسر چین برای بازپرداخت بدهی‌هایی که تخمین زده می‌شود در پایان سال ۲۰۲۲ به ۵۷ تریلیون یوان رسیده است، با مشکل مواجه هستند.
چنین پیوندهایی بین تراست ها، دولت های محلی و توسعه دهندگان، و احتمال گرفتار شدن شرکت های مالی بزرگتر، سرمایه گذاران را به وحشت انداخته است. سیاستگذاران به طرز دردناکی از مشکلات پیش روی اعتمادها آگاه هستند.
از سال 2017، بانک های سایه چین به عنوان بخشی از تلاش برای انتقال وام های غیرشفاف خارج از ترازنامه به بانک ها تحت نظارت شدید نظارتی قرار گرفته اند. این حمله رسمی در سال 2020 زمانی که دولت محدودیت های شدیدی را برای اهرم در توسعه دهندگان املاک اعمال کرد، افزایش یافت. به گفته شرکت تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس، در نتیجه چنین تحرکاتی، انتشار محصولات بانکداری سایه در نیمه اول سال جاری به ضعیف ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. این سرکوب نقدینگی و اعتماد را از بازار املاک کاهش داده است و توسعه‌دهندگان و شرکت‌های اعتماد را به سمت نکول سوق داده است.


منبع: اکونومیست

۸ شهریور ۱۴۰۲ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۳۷۹
کد خبر : ۶۶,۸۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید