به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مشکلات آب، سایه وحشت آینده هیدروژن سبز

پایگاه خبری فولاد ایران- مجموعه ای از شرکت های انرژی و دولت ها در سراسر جهان از هیدروژن سبز به عنوان منبع بزرگ انرژی تجدید پذیر بعدی حمایت می کنند. این سوخت بسیار محبوب است زیرا می توان از آن برای کربن زدایی بخش حمل و نقل استفاده کرد.
از آنجایی که یک کیلوگرم هیدروژن تقریباً سه برابر انرژی یک کیلوگرم بنزین را دارد، از نظر بسیاری به عنوان یک سوخت فوق العاده برای انتقال سبز تلقی می شود. اما علیرغم خوش بینی های فراوان در مورد منبع انرژی، برخی این شرکت ها را به اغراق در پاکیزگی هیدروژن سبز هنگام تولید در شرایط خاص متهم می کنند.
به گزارش 
فولاد ایران، هیدروژن سبز معمولاً با استفاده از انرژی پاک از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند نیروی باد یا خورشیدی ساخته می شود تا آب را از طریق الکترولیز به هیدروژن و اکسیژن تقسیم کند. این با هیدروژن خاکستری که از سوخت های فسیلی به دست می آید متفاوت است. تا پایان سال 2021، حدود 1 درصد از تولید جهانی هیدروژن سبز بود. دلیل پایین بودن این رقم به دلیل هزینه های بالای تولید هیدروژن سبز در مقایسه با تولید هیدروژن خاکستری یا قهوه ای بود.
پس از اجلاس اخیر آب و هوای COP، و فشار چندین دولت در سراسر جهان برای کناره گیری از سوخت های فسیلی در حمایت از گذار سبز، شرکت های بیشتری در حال سرمایه گذاری در پروژه های هیدروژن سبز هستند. شرکت های انرژی در حال توسعه نیروگاه های عظیم هیدروژن سبز در مناطق مختلف جهان هستند، در حالی که دولت ها و سازمان های منطقه ای در حال توسعه کریدورهای حمل و نقل اصلی برای سوخت پاک هستند.
در حالی که توسعه صنعت هیدروژن سبز راه خوبی برای کاهش کربن و تولید انرژی پاک به نظر می رسد، بسیار مهم است که این هیدروژن در کجا ساخته می شود. تولید هیدروژن سبز به مقادیر زیادی آب نیاز دارد که تامین آن در مناطقی مانند اروپا و آمریکای شمالی نسبتاً آسان است، اما در مناطق خشکی مانند خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا این میزان کمتر است. تولید هیدروژن سبز در کشورهایی مانند عربستان سعودی و تونس نیاز به نمک زدایی گسترده آب دریا برای تامین آب برای فرآیند تولید دارد.
در حالی که اروپا در حال حاضر در تولید هیدروژن سبز پیشرو است، چندین کشور در خاورمیانه امیدوارند که به زودی برای تبدیل شدن به رهبران جهانی در تولید هیدروژن پاک رقابت کنند.
اتحادیه اروپا تونس را که یکی از خشک ترین کشورهای آفریقاست، کلید تولید هیدروژن سبز برای صادرات به اروپا می داند. تولید انرژی خورشیدی مورد نیاز برای الکترولیز از پرتوهای فراوان خورشید موجود در کشور آسان است، اما تامین آب مورد نیاز برای این فرآیند سخت است. برای به دست آوردن آب مورد نیاز برای تولید هیدروژن سبز، شرکت ها باید از آب دریای مدیترانه استفاده و نمک زدایی کنند. با این حال، یک گزارش در سال 2022 برای بنیاد هاینریش بل نشان داد که این معمولاً یک فرآیند آلوده کننده، انرژی بر و پر آب است.
در حالی که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در کشورهای کم‌درآمد برای کمک به کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی، کمک به توسعه اقتصاد آنها و حمایت از گذار سبز مهم است، این موضوع نیز قابل توجه است که اطمینان حاصل شود پروژه‌های «سبز» ارزش‌های قوی ESG را ترویج می‌کنند و ارائه می‌کنند. انرژی کاملا پاک سبز نامیدن یک پروژه صرفاً به این دلیل که از فرآیند سبز برای ارائه پروژه پایانی استفاده می‌کند، یک شیب لغزنده برای تأیید سبزشویی در صنعت انرژی است.
برای توسعه موثر صنعت هیدروژن سبز، دولت‌ها در سراسر مناطق جهان با منابع بزرگ آب شیرین باید سیاست‌های ملی را تدوین کنند که توسعه صنعت را ارتقا دهد، و همچنین یارانه‌ها و چارچوب‌های مالیاتی مطلوب را برای تشویق پروژه‌های جدید هیدروژن سبز ارائه دهند. گسترش سریع و سرمایه گذاری بیشتر در فناوری های نوآورانه به کاهش هزینه های بالای هیدروژن سبز کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که تولید پاک است و منبع سوخت پاک به طور گسترده در دسترس خواهد بود.


منبع: Oilprice

۸ شهریور ۱۴۰۲ ۱۴:۲۳
تعداد بازدید : ۴۶۱
کد خبر : ۶۶,۸۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید