به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چگونه انتشار گاز متان را کاهش دهیم

پایگاه خبری فولاد ایرانتابستان امسال هجوم بی‌سابقه‌ای از درجه حرارت‌های بی‌سابقه را به همراه داشت و آثار ویران‌کننده‌ای بر چشم‌انداز آب و هوای ما بر جای گذاشت. میلیون‌ها آمریکایی تحت هشدار گرمای شدید قرار گرفته‌اند. هاوایی از خشکسالی متوسط تا شدید رنج می‌برد که منجر به مرگبارترین آتش‌سوزی جنگلی ایالات متحده در بیش از یک قرن گذشته شد.
همانطور که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیراً اشاره کرد، ما از عصر گرمایش جهانی فراتر رفته و به عصر "جوش جهانی" رسیده ایم. کاهش انتشار متان، صفحه را برمی گرداند و این تهدیدات بدتر برای محیط زیست و سلامت عمومی ما را که ناشی از تغییرات آب و هوایی است، از بین می برد. کاهش انتشار متان در جو ما تنها و کارآمدترین راه برای کاهش دمای کلی سیاره است. در حالی که متان ممکن است به اندازه کربن همتای خود مورد توجه قرار نگیرد، اما با توجه به ظرفیت آن برای به دام انداختن گرمای بسیار بیشتر از کربن، به همان اندازه کشنده است.
به گزارش 
فولاد ایران، ابتکاراتی مانند گروه ویژه متان کاخ سفید که مربوط به فوریت برای رسیدگی به انتشار گاز متان در سراسر جهان است، کمک خواهد کرد. اما هنوز هم می توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم. تلاش‌های کاهش متان را می‌توان از طریق مراحل ساده و مؤثر به دست آورد. در اینجا سه راه برای انجام این کار وجود دارد.
تغذیه بهتر دام ها
پرورش گاو برای گوشت و لبنیات بزرگترین منبع متان است و تقریباً 15 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد. این به دلیل تخمیر روده ای است. فرآیند گوارش چرای حیوانات سم دار مانند گاو متان را از طریق فضولات و دهان خود آزاد می کند. یک راه مهم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تخمیر روده ای، تغییر روش تغذیه و پرورش حیواناتی است که می خوریم.
گاوهایی که به آنها غذای با کیفیت پایین داده می شود بیشتر باعث افزایش انتشار متان در جو می شود. با ایجاد تغییرات ساده در نوع و نحوه تغذیه دام، می‌توانیم انتشار گاز متان را به شدت کاهش دهیم، بدون اینکه تولید، درآمد کشاورزان یا آنچه را که در بشقاب خود قرار می‌دهیم قربانی کنیم.
کمپوست
نیمی از انتشارات سیستم غذایی امروزه از مواد غذایی نخورده و ضایعات ناشی می شود. ما می‌توانیم تپه‌های مواد غذایی در حال تجزیه را در محل‌های دفن زباله برای تولید کمپوست برای مصارف کشاورزی، پروژه‌های کنترل فرسایش و غنی‌سازی خاک پردازش کنیم.
کمپوست سازی باعث کاهش اندازه محل های دفن زباله در سراسر جهان می شود. سالانه بیش از 2 میلیارد تن زباله در سطح جهان در محل های دفن زباله ریخته می شود. هر سال در ایالات متحده، 40 درصد از کل غذاها - معادل 119 میلیارد پوند - در محل های دفن زباله به عنوان زباله به پایان می رسد. در جنوب جهانی، برخی از محل های دفن زباله به ارتفاع 20 طبقه و 70 هکتار می رسند. در ایالات متحده، 54 درصد از محل های دفن زباله گزارش شده دارای جوامعی در فاصله یک مایلی از محل دفن زباله هستند. کمپوست سازی به صورت انفرادی و در مقیاس بزرگ، میزان انباشته شدن مواد غذایی در محل های دفن زباله را کاهش می دهد و متان تولید کننده گرما را آزاد می کند.
مشارکت عمومی و خصوصی
اگرچه همه ما باید نقش خود را برای ایجاد محیطی امن تر و پاک تر ایفا کنیم، اما دولت ها، سازمان های غیردولتی و نهادهای بشردوستانه نقش منحصر به فردی را در ایجاد تغییرات اساسی ایفا می کنند. تلاش‌های واقعاً مؤثر کاهش متان مستلزم هماهنگی جهانی بین کشورها و مؤسساتی است که دارای دانش فنی، پشتوانه مالی، ظرفیت سازمانی و روابط روی زمین در جوامعی هستند که به آنها خدمت می‌کنند.
ابتکارات عمده آب و هوایی مانند تعهد جهانی متان، که توسط بیش از 100 کشور در سال 2021 امضا شد، گواه کارآمدی چنین مشارکت‌های مشترکی است. مشارکت‌های دولتی و خصوصی در پیشبرد راه‌حل‌های تاثیرگذار برای مبارزه با مبرم‌ترین مسائل روز ما، مانند کاهش سرعت تغییرات آب‌وهوایی و بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان، مفید است.
کاهش متان می تواند در سطوح خرد و کلان اتفاق بیفتد. از گام های کوچک روزانه مانند کمپوست سازی در خانه ها تا تغییرات صنعتی در مقیاس بزرگتر مانند بهبود شیوه های تغذیه کشاورزی با حمایت مشارکت های دولتی و خصوصی، می توانیم به طور معناداری انتشار متان را کاهش دهیم و فضایی پاک تر، شرایط زندگی بهتر و سیاره ای سالم تر برای همه ساکنانش فراهم کنیم.


منبع: نیوزویک

۱۹ شهریور ۱۴۰۲ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۶۵۷
کد خبر : ۶۶,۹۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید