به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نیاز جهان به خودروهای برقی ارزان

پایگاه خبری فولاد ایران- در سال 1913، خط مونتاژ متحرک هنری فورد، خودروسازی را متحول کرد. نوآوری پیشگامانه فورد زمان مونتاژ یک خودرو را به شدت کاهش داد و امکان تولید انبوه و کاهش قیمت خودرو را فراهم کرد.
بیش از یک قرن بعد، خودروسازی نیز دستخوش تغییرات لرزه‌ای مشابهی است. فقط این بار، شرکت خودروسازی فورد (F) به جای اینکه رهبری هزینه را بر عهده بگیرد، در حال تقلا برای جبران است.
خودروهای الکتریکی نشان دهنده یک تغییر اساسی در فناوری ها و فرآیندهای تولیدی است که فورد و رقبایی مانند تویوتا (TM) و فولکس واگن را به بزرگترین شرکت های خودروسازی روی کره زمین تبدیل کرده است.
این خودروسازان شده برای انطباق با هزینه های مالی هنگفت مسابقه می دهند، اما هنوز کیلومترها از تسلا (TSLA) و رقبای جدید چینی، از جمله BYD و Xpeng (XPEV) فاصله دارند.
جهان بیش از هر زمان دیگری به خودروهای برقی مقرون به صرفه نیاز دارد زیرا خودروهای برقی نقش بزرگی در کاهش آلودگی ناشی از گرمایش سیاره توسط کشورها ایفا خواهند کرد. اما آیا خودروسازان در اروپا و ایالات متحده - جایی که دولت ها در حال برنامه ریزی برای ممنوعیت یا محدود کردن فروش خودروهای گازسوز و دیزلی جدید هستند - می توانند آنها را تحویل دهند؟
به گزارش فولاد ایران، شکاف خودروهای برقی بین خودروسازان قدیمی و رقبای جدیدتر بسیار زیاد است. در سال 2022، تسلا 1.31 میلیون خودروی برقی باتری را تحویل داد. BYD فروش خود را نسبت به سال قبل سه برابر کرده و به بیش از 900000 دستگاه رسیده است (این رقم با احتساب خودروهای هیبریدی پلاگین به تقریباً 1.86 میلیون می رسد).
در مقایسه، گروه فولکس واگن، از جمله آئودی و پورشه، 572100 دستگاه خودروی برقی باطری فروخت، در حالی که Stellantis (STLA) که کرایسلر و جیپ را تولید می کند، با 288000 دستگاه رسید. تویوتا، فورد و جنرال موتورز (GM) حتی بیشتر از این عقب هستند.
در مسابقه خودروهای برقی که صنعت خودروسازی جهانی را تغییر می دهد، چین با سرعت پیش می رود. ژاپن، کره جنوبی، اروپا و ایالات متحده - بازیگران مسلط برای دهه ها - عقب مانده اند.
بین سال‌های 2015 تا 2022، بزرگ‌ترین خودروسازان جهان - فولکس واگن، جنرال موتورز، تویوتا، استلانتیس، هوندا (HMC)، اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی، فورد، هیوندای-کیا، جیلی، مرسدس بنز و بی‌ام‌و - سهم خود را در فروش خودروهای الکتریکی، در سراسر جهان از بیش از 55 درصد به 40 درصد کاهش داده اند.
در همین دوره، مجموع سهم بازار تنها دو شرکت - تسلا و بی وای دی - از 20 درصد به بیش از 30 درصد رسیده است.
بانک سرمایه گذاری UBS پیش بینی می کند که تا سال 2030، خودروسازان چینی می توانند سهم خود از بازار جهانی خودروهای برقی الکتریکی را از 17 درصد به 33 درصد دوبرابر کنند و شرکت های اروپایی بیشترین ضرر را در بازار متحمل شوند.
خودروسازان تثبیت شده اکنون صدها میلیارد دلار هزینه می کنند و اهداف بلندپروازانه ای را برای فروش خودروهای برقی تعیین می کنند تا برتری تسلا و رقبای چینی را محدود کنند.
تا پایان سپتامبر سال گذشته، خودروسازان و سازندگان باتری در ایالات متحده، اروپا و آسیا، به استثنای چین، بیش از 650 میلیارد دلار سرمایه گذاری تا سال 2030 در انتقال خودروهای برقی از جمله تأسیسات تولید و تولید باتری اعلام کرده بودند. مشخص نیست که آیا این سرمایه گذاری ها نتیجه خواهند داد یا خیر، زیرا چندین سال است که باید با کمبودهای نیمه‌رسانا و زنجیره تامین دست و پنجه نرم کنند.
فروش خودرو به طور کلی بسیار پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری است و حاشیه سود خودروهای برقی در میان بازیگران شناخته شده بسیار اندک تا وجود ندارد.
همچنین تردیدهایی در مورد افزایش تقاضای مصرف کننده مطابق با عرضه جدید وجود دارد.
تحقیقات اخیر اتحادیه اروپا در مورد حمایت دولت از خودروهای برقی که از چین می آیند می تواند اوضاع را بدتر کند. قانونگذاران اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده اند که یارانه های دولتی به سازندگان خودروهای برقی چینی اجازه می دهد قیمت ها را به طور مصنوعی پایین نگه دارند و رقابت ناعادلانه ای را برای رقبای اروپایی ایجاد کنند.


منبع: CNN

۸ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۱۳
تعداد بازدید : ۳۱۳
کد خبر : ۶۷,۲۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید