به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

حضور پررنگ چین در آمریکای لاتین

پایگاه خبری فولاد ایران- در 10 سال گذشته، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، حداقل پنج دیدار مختلف با نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا داشته است. ونزوئلا تنها یکی از بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین است که چین به آن علاقه دارد.
اگرچه هزاران کیلومتر آنها را از هم جدا می کند، اما چین در سال 2021 به دومین شریک تجاری بزرگ آمریکای لاتین و کارائیب تبدیل شد، با تقریباً 450 میلیارد دلار مبادله کالا، در مقایسه با 12 میلیارد دلار در سال 2000 یا تقریباً 40 برابر افزایش یافته است.
مارگارت مایرز، مدیر برنامه آسیا و آمریکای لاتین، گفت که این منطقه به دلیل منابع و بازارهایش، پیشنهاد سرمایه گذاری جذابی برای چین ارائه می دهد. او گفت در آمریکای لاتین، چین بیش از هر چیز به دنبال سویا است تا به چالشی نسبتاً حیاتی امنیت غذایی در داخل کشور بپردازد. وی افزود: منطقه همچنین نقش مهمی در محاسبات گسترده تر امنیت انرژی چین ایفا می کند و این یکی از دلایلی است که می بینیم چین علیرغم چالش های فراوان در آنجا به تعامل با ونزوئلا ادامه می دهد.
به گزارش فولاد ایران، چین همچنین مستقیماً در بخش های کلیدی از طریق سرمایه گذاری، ادغام و تملک سرمایه گذاری می کند. بین سال‌های 2005 تا 2020، بیش از 130 میلیارد دلار در منطقه سرمایه‌گذاری کرد، از جمله 60 میلیارد دلار در برزیل، 27 میلیارد دلار در پرو، 27 میلیارد دلار در شیلی، در حالی که آرژانتین 12 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی رسمی چین را دریافت کرد.
روبن گونزالس ویسنته از دانشگاه بیرمنگام گفت: "از سال 2000 تا 2010، بیشتر سرمایه گذاری چینی ها در آمریکای لاتین به صنایع استخراجی، معدن و نفت در آمریکای جنوبی انجام شد. ابتکار کمربند و جاده چین در سال 2013 شروع شد، و چیزی که مشاهده می کنید وام های زیادی از بانک های سیاست گذاری چین به دولت های منطقه است که برای استخدام پیمانکاران چینی برای توسعه زیرساخت ها استفاده می شود."
علاوه بر پروژه‌های زیربنایی، چین همچنین به مناطق حساس سیاسی در منطقه مانند مخابرات، انرژی هسته‌ای و فضا کمک مالی کرده است.
روبرتو گارسیا موریتان، معاون سابق وزیر امور خارجه آرژانتین، گفت: «یک ایستگاه فضایی چین در آرژانتین با پرسنل نظامی چینی وجود دارد. بنابراین، ما وارد مرحله جدیدی از روابط چین و آمریکای لاتین می شویم. این فقط تجارت نیست، فقط کالاها نیست، بلکه حضوری است که در حوزه‌های فناوری بسیار مهم می‌شود.»
با این حال، پکن در گزارش‌های قبلی رسانه‌ها اصرار داشت که ایستگاه زمینی فضایی عمیق خود در آرژانتین فقط برای استفاده غیرنظامی است.


منبع: CNBC

۱۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۵۲
تعداد بازدید : ۴۲۱
کد خبر : ۶۷,۲۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید