به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نقطه قوت شتاب اقتصادی ایالات متحده

پایگاه خبری فولاد ایران- روند رشد اقتصاد در بازارهای پیشرفته و نوظهور از زمان خروج جهان از قرنطینه کووید-19 به سمت ضعیف‌ترین سطوح خود متمایل شده است، اما ایالات متحده به عنوان یکی از معدود نقاط روشن اقتصادی ایستاده است زیرا افزایش نرخ‌های بهره در جاهای دیگر قربانی می‌گیرد.
بر اساس تحقیقات فایننشال تایمز که بر وضعیت شکننده رشد جهانی تاکید می کند، شاخص های اعتماد در اقتصادهای پیشرفته در ماه های اخیر و همچنین شاخص های سنجش فعالیت اقتصادی در اقتصادهای توسعه یافته و در حال ظهور به شدت کاهش یافته است. این در حالی است که سیاست گذاران جهانی آماده می شوند تا در مراکش در نشست پاییزی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در این هفته ملاقات کنند.
به گزارش فولاد ایران، پیش از این نشست‌ها، صندوق بین‌المللی پول نشان داده است که شانس فرود سخت برای اقتصاد جهانی تا حدی به لطف عملکرد قوی ایالات متحده کاهش یافته است. با این حال، صندوق نگران است که اقتصاد جهانی همچنان با چشم انداز ضعیف پنج ساله مواجه باشد زیرا سیاست گذاران با چالش هایی از جمله تورم بالا و سطوح سنگین بدهی عمومی مبارزه می کنند.
کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، روز پنج‌شنبه گفت، بهبود آهسته و ناهموار پس از همه‌گیری منجر به «واگرایی عمیق‌تر در ثروت اقتصادی بین گروه‌های مختلف کشوری و در درون گروه‌های مختلف شده است». صندوق بین المللی پول برآورد مي کند که کل تولید اقتصادی از دست رفته در سطح جهان از سال 2020 به 3.7 تریلیون دلار رسیده است. اسوار پراساد، کارشناس ارشد موسسه بروکینگز، گفت: «موتورهای اصلی رشد» در سراسر جهان به دلیل تلاقی عوامل کوتاه‌مدت و بادهای مخالف بلندمدت، از جمله سیاست‌های پولی سخت، تنش‌های ژئوپلیتیک، و بدهی عمومی بالا در حال کاهش هستند.
افزایش بازده اوراق قرضه - که پس از گزارش قوی تر از حد انتظار حقوق و دستمزد ایالات متحده در روز جمعه افزایش یافت - یک خطر فراتر است. شاخص فعالیت واقعی - که شامل داده هایی مانند تولید ناخالص داخلی، خرده فروشی، تولید صنعتی و اشتغال است - هم در اقتصادهای پیشرفته و هم در اقتصادهای نوظهور کاهش یافته است. چین، ژاپن و آلمان از جمله کسانی هستند که شاهد کاهش سرعت هستند.
فعالیت های اقتصادی در سراسر جهان در حال تضعیف است و علیرغم عملکرد نسبتا مطلوب بازار مالی در اوایل سال، اعتماد مصرف کنندگان و کسب و کار ضربه های زیادی خورده است. فشارهای تورمی در سراسر جهان در حال کاهش است، اما افزایش قیمت انرژی و گسترش شکاف‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند این پیشرفت را متوقف کرده و بر رشد نیز تأثیر بگذارد. اما ایالات متحده همچنان "رشد ثابت" را نشان می دهد. حتی با کاهش تورم، نرخ بیکاری این کشور به سختی از پایین ترین سطح چند دهه اخیر خود خارج شده است.
تقویت انعطاف پذیری بزرگترین اقتصاد جهان - که حرکت آن همواره اقتصاددانان و سیاست گذاران را شگفت زده کرده است - قدرت اساسی مصرف کننده آمریکایی است. آمریکایی‌ها با وجود پس‌اندازهای اضافی که از زمان شیوع همه‌گیری به‌وجود آمده‌اند، همراه با بازار کار فشرده، به مصرف خود با وجود افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی ادامه داده‌اند. اما با کاهش ذخایر پس‌انداز، قیمت‌های بالاتر بنزین و پایان برنامه‌های حمایت مالی دوران همه‌گیری، برخی از اقتصاددان‌ها هشدار می‌دهند که ممکن است کاهشی در راه باشد. افزایش نرخ تهاجمی فدرال رزرو، که محدوده سیاست معیار را به بالاترین حد در 22 سال گذشته بین 5.25 تا 5.5 درصد رسانده است، هنوز تأثیر کامل خود را نگرفته است و یک باد مخالف دیگر برای رشد ایجاد می کند.


منبع: فایننشال تایمز

۱۷ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۱۶
تعداد بازدید : ۵۱۳
کد خبر : ۶۷,۳۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید