به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رقابت چین و امریکا در بازار هوش مصنوعی خلیج فارس

پایگاه خبری فولاد ایران- همکاری عربستان و چین در زمینه هوش مصنوعی این نگرانی را در مؤسسه آکادمیک برتر پادشاهی خلیج فارس برانگیخته است مبنی بر اینکه این روابط می تواند دسترسی دانشگاه به تراشه های ساخت ایالات متحده را که برای تقویت فناوری جدید مورد نیاز است، به خطر بیندازد.
این اقدام بخشی از تلاش‌های عربستان سعودی برای رهبری توسعه منطقه‌ای فناوری هوش مصنوعی، ساخت ابررایانه‌های بزرگ و راه‌اندازی LLM است، فناوری‌ای که زیربنای سیستم‌های هوش مصنوعی مولد مانند چت‌بات‌ها است. همراه با امارات متحده عربی، این نیروگاه خلیج فارس به دنبال رقابت با شرکت های هوش مصنوعی و ایجاد مدل های سفارشی برای عرب زبانان است.
مقامات غربی مدت‌هاست که نسبت به انتقال فناوری رو به رشد بین متحدان سنتی خود در خلیج فارس و چین ابراز نگرانی کرده‌اند. ایالات متحده الزامات مجوز صادرات را برای واحدهای پردازش گرافیکی ساخته شده توسط انویدیا و AMD گسترش داده است و از دسترسی نهادهای چینی به تراشه های پیشرفته ای که در ساخت مدل های هوش مصنوعی مولد حیاتی هستند، جلوگیری می کند. اما دولت بایدن جلوی صادرات به خاورمیانه را نگرفته است.
به گزارش فولاد ایران، هوش مصنوعی به یکی از میدان‌های نبرد منطقه‌ای رقابت چین و آمریکا در خلیج فارس تبدیل شده است، جایی که ریاض و ابوظبی مصمم هستند بر روی روابط تجاری شکوفا شده و شامل انتقال فناوری و در عین حال حفظ روابط با واشنگتن، شریک امنیتی اصلی خود، باشند.


منبع: فایننشال تایمز

۱۹ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۳۰
تعداد بازدید : ۳۷۴
کد خبر : ۶۷,۳۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید