به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تاثیر جنگ اسرائیل و حماس بر بازار نفت

پایگاه خبری فولاد ایران- قیمت جهانی نفت از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در بحبوحه گمانه زنی ها در مورد تأثیر این درگیری بر تولید انرژی در خاورمیانه افزایش یافته است.
به گزارش فولاد ایران، در روز دوشنبه، شاخص جهانی نفت برنت 4.2 درصد افزایش یافت و به 88.15 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که شاخص آمریکایی وست تگزاس اینترمدیت با 4.3 درصد افزایش به 86.38 دلار در هر بشکه رسید.
قیمت ها در روز سه شنبه اندکی کاهش یافت و نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب 36 سنت و 35 سنت کاهش یافتند.
در حالی که نه اسرائیل و نه نوار محاصره شده غزه تولیدکنندگان قابل توجهی نفت نیستند، بازارها به دلیل ترس از اینکه این درگیری می تواند منجر به بی ثباتی منطقه ای گسترده تر شود، دچار لرزش شده اند.
خاورمیانه خانه برخی از بزرگترین تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان، از جمله ایران و عربستان سعودی، و همچنین مسیرهای ترانزیتی کلیدی مانند تنگه هرمز است که به عنوان مهم ترین «نقطه نفتی» جهان شناخته می شود.
آیا قیمت نفت در آینده قابل پیش بینی همچنان افزایش خواهد یافت؟
در حالی که بسیاری از موارد بستگی به چگونگی این درگیری خواهد داشت، تحلیلگران می گویند که تأثیر فوری بر قیمت انرژی احتمالاً محدود خواهد بود.
برخلاف جهش قیمت نفت که پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته رخ داد، درگیری بین سربازان اسرائیلی و جنگجویان حماس که تاكنون بیش از 1500 نفر را در اسرائیل و غزه کشته است، مستقیماً کشورهای تولیدکننده نفت را درگیر نمی کند.
مورگان استنلی در یادداشتی در روز دوشنبه اعلام کرد که خطر کوتاه مدت برای عرضه نفت کم است، اما در صورت گسترش درگیری به سایر کشورها، ممکن است تغییر کند.
افزایش کنونی قیمت نفت خاطرات بحران نفتی سال 1973 را که پس از جنگ اکتبر رخ داد، تداعی کرده است، زمانی که مصر و سوریه برای بازپس گیری قلمرو خود حمله غافلگیرانه ای را به اسرائیل انجام دادند.
در واکنش به حمایت ایالات متحده از اسرائیل در جریان درگیری 1973، کشورهای عربی تولیدکننده نفت تولید نفت را کاهش دادند و آمریکا و برخی از متحدانش را تحریم کردند که باعث شد قیمت نفت در ماه‌های بعد چهار برابر شود.
اما وضعیت امروز با آن زمان بسیار متفاوت است.
گفته می شود که احتمال وقوع چنین جهش چشمگیری در قیمت‌ها این بار «تقریباً صفر» است.
پیامدهای تحریم سال 73 باعث شد بسیاری در اوپک به این نتیجه برسند که این اقدام یک اشتباه بزرگ به دلیل چندین دهه سوء نیت ناشی از کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت است.


منبع: الجزیره

۲۳ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۵۹
تعداد بازدید : ۴۵۴
کد خبر : ۶۷,۳۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید