به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چه کسی زیرساخت های زیر آبی در دریای بالتیک را خراب می کند؟

پایگاه خبری فولاد ایران- موجودات دریایی بالتیک فقط یک زندگی آرام می خواهند. زندگی آنها هرگز شلوغ تر از این نبوده است. در 17 اکتبر، کارل اسکار بوهلین، وزیر دفاع مدنی سوئد، گفت که کابل ارتباطی بین سوئد و استونی در اوایل ماه جاری تا حدی آسیب دیده است. این آخرین مورد از چندین حادثه مشکوک بود که باعث ایجاد ترس در مورد شیطنت روسیه در زیر آب شد.
در 8 اکتبر، خط لوله گاز Balticconnector و کابل ارتباطی بین فنلاند و استونی به دلیل آنچه که رئیس جمهور فنلاند "فعالیت خارجی" نامید، آسیب دید. پلیس فنلاند بعداً گفت که علت "یک نیروی مکانیکی خارجی" بوده است که نشانه‌هایی از یک شیء بسیار سنگین در بستر دریا باقی مانده است.
این رویدادها تنها یک سال پس از آن رخ داده است که خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و 2 از روسیه به آلمان در اثر یک جفت انفجار آسیب دیدند. دادستان های سوئدی می گویند که احتمالاً یک کشور مسئول آن بوده است. سوء ظن اولیه متوجه روسیه شد که توانایی گسترده و پیچیده ای برای شنود کابل های زیر آب و خرابکاری دارد، اما آژانس های اطلاعاتی آمریکا و اروپا از آن زمان به نشانه هایی مبنی بر احتمال دست داشتن اوکراینی ها در پشت این انفجارها پی بردند. وضعیت همچنان مبهم است.
چارلی سالونیوس پاسترناک، کارشناس مؤسسه روابط بین‌الملل فنلاند، یک اتاق فکر در هلسینکی، می‌گوید که دولت فنلاند می‌خواهد تا زمانی که دلیل محکم به دست نیاورده، از متهم کردن خودداری کند.
با این حال، در خصوصی، مقامات به شدت مشکوک هستند که روسیه در آن دخالت دارد. نگرانی این است که روسیه نیروهای خود را برای ارعاب کشورهای بالتیک منعطف می کند. پال جانسون، وزیر دفاع سوئد که در کنار آقای بوهلین صحبت می کرد، گفت: «وضعیت سیاست امنیتی در منطقه نزدیک ما بدتر شده است». سوئد، همراه با فنلاند، سال گذشته درخواست پیوستن به ناتو را دادند و قرن ها عدم تعهد نظامی را زیر پا گذاشتند. فنلاند در اوایل سال جاری به آن ملحق شد. ترکیه ورود سوئد را به دلیل اختلاف بر سر شبه نظامیان کرد در سوئد متوقف کرده است.
به گزارش فولاد ایران، آژانس های اطلاعاتی نظامی آمریکا و اروپا می گویند که نگرانی اصلی آنها اداره اصلی تحقیقات دریای عمیق روسیه است که با نام اختصاری روسی گوگی شناخته می شود. این در اصل یک نیروی دریایی کوچک برای خود است، با انواع کشتی های جاسوسی و زیردریایی های تخصصی. از جمله آنها می توان به بلگورود، بزرگترین زیردریایی عملیاتی جهان، اشاره کرد که می تواند به اعماق قابل توجهی برسد. این کشتی‌ها می‌توانند غواص‌ها، زیردریایی‌های کوچک‌تر یا پهپادهای زیر آب را مستقر کنند که می‌توانند برای قطع کابل‌ها یا قرار دادن مواد منفجره استفاده شوند.
با این حال، یک چرخش در داستان نیز وجود داشته است. پلیس فنلاند که در حال بررسی آسیب بالتیک کانکتور است. ظاهرا یک کشتی چینی با پرچم هنگ کنگ به صحنه جرم نزدیکتر بوده و طبق داده های عمومی ردیابی کشتی، در نزدیکی خط لوله سرعت خود را کاهش داده است.
با این وجود، متحدان اروپایی به طور فزاینده‌ای نگران دشواری توقف حملات احتمالی قبل از وقوع آن‌ها و شناسایی عاملان آن هستند. در مقاله‌ای که در سال 2021 در مورد روباتیک نظامی روسیه توسط مرکز بین‌المللی دفاع و امنیت، یک اندیشکده استونیایی منتشر شد، اشاره شد که استونی و سایر کشورهای بالتیک فقط درک محدودی از آنچه در زیر دریای بالتیک می‌گذرد داشتند.
اکنون که خطر ملموس تر شده است، متحدان برای رفع این شکاف ها تلاش می کنند. در 13 اکتبر، رهبران نیروهای اعزامی مشترک (جف)، ائتلافی به رهبری بریتانیا متشکل از ده کشور اروپای شمالی، از جمله استونی، فنلاند و سوئد، این موضوع را طی نشستی در گوتلند، جزیره‌ای سوئدی، مورد بحث قرار دادند.
سوپو، سرویس اطلاعاتی فنلاند، در 12 اکتبر خاطرنشان کرد: «اثر فلج کننده بر عملیات زیرساختی در فنلاند در آینده نزدیک بعید است.» اما هشدار داد که روزهای روابط باثبات روسیه و فنلاند به پایان رسیده است. روسیه در حال حاضر با فنلاند به عنوان یک کشور غیردوست رفتار می کند.


منبع: اکونومیست

۲ آبان ۱۴۰۲ ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۳۳۵
کد خبر : ۶۷,۴۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید