به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چالش های افزایش نرخ بهره برای طلا و نفت

پایگاه خبری فولاد ایران- فلزات گرانبها مانند طلا و نقره اغلب به عنوان یک دارایی امن در زمان عدم اطمینان اقتصادی دیده می شوند. در هفته‌های اخیر، شاهد افزایش چشمگیر تعداد درگیری‌های جهانی بوده‌ایم که عدم اطمینان و ریسک بالایی را در بین بازارها برای سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است.
به گزارش فولاد ایران، از آنجایی که افراد به دنبال محافظت در برابر خطرات ناشی از این درگیری ها هستند، همچنان به سرمایه گذاری جهت خرید طلا ادامه می دهند و باعث افزایش تقاضا برای فلزات گرانبها می شوند. با این حال، شاخص دلار، طلا و قیمت نفت همگی به هم مرتبط هستند. دلار قوی‌تر، طلا و نفت را برای سرمایه‌گذاران خارجی گران‌تر می‌کند. افزایش نرخ بهره همچنین می‌تواند جذابیت طلا و نفت را کاهش دهد، زیرا سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و سایر دارایی‌های با درآمد ثابت، بازده بیشتری از پول خود به دست آورند.
در مقابل، دلار ضعیف تر می تواند طلا و نفت را برای سرمایه گذاران خارجی جذاب تر کند که می تواند منجر به افزایش قیمت آنها شود. کاهش نرخ بهره همچنین می تواند طلا و نفت را جذاب تر کند، زیرا سرمایه گذاران گزینه های سرمایه گذاری جایگزین کمتری دارند. در واقع، رویدادهای اخیر در خاورمیانه همچنان به طور قابل توجهی بر دارایی های مالی در سراسر بازارها تأثیر می گذارد. این جنگ تاکنون باعث افزایش شدید طلا و نفت شده و منجر به افزایش تورم و نگرانی های بیشتر در مورد رکود جهانی شده است.
این به نوبه خود منجر به فرار سرمایه گذاران به سمت امنیت شده است که دیوانه وار در حال خرید دارایی هایی مانند طلا، نقره و دلار آمریکا هستند. قیمت این فلز گرانبها اخیراً به نزدیک به 1800 دلار در هر اونس رسیده است. هنگامی که درگیری حماس و اسرائیل آغاز شد، طلا به بیش از 1900 دلار در هر اونس بازگشت و نشان داد که جنگ تا چه اندازه نیروی محرکه اصلی برای اقدامات اخیر قیمت در این بازار است.
شاخص دلار، فدرال رزرو و قیمت فلزات گرانبها
شاخص دلار نیز طی ماه های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. قیمت‌های DXY از جولای 2023 حدود 7 درصد افزایش یافته است. این نشان‌دهنده جریان بالقوه سرمایه‌گذاران به دلیل افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو است. به طور کلی، دلار بالاتر معمولا منجر به کاهش قیمت طلا و نقره می شود. با این حال، زمانی که درگیری های جهانی در هفته های اخیر شروع به افزایش کردند، شاخص دلار شروع به نشان دادن الگوهای نزولی کرد که به طور بالقوه نشان دهنده یک روند نزولی در آینده است.
در حالی که سرمایه گذاران و سایر فعالان بازار اغلب در زمان جنگ به دنبال فرصت هستند، بازارها به دلیل تعدادی از عوامل نامطمئن باقی می مانند. برخی از نمونه‌های برجسته عبارتند از ریسک‌های تورمی، درگیری‌های ژئوپلیتیکی، فشار عرضه و بازارهای نوظهور ضعیف‌تر.
پیش بینی روند بازار همچنان سخت است. چشم انداز کوتاه مدت برای شاخص دلار، قیمت فلزات گرانبها و بازارهای نفت نامشخص است. جنگ در خاورمیانه، اوکراین، رویدادهای کلان اقتصادی، افزایش تورم و چشم انداز افزایش شدید نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، همگی به حمایت از شاخص دلار ادامه خواهند داد. با این حال، عوامل دیگری مانند نگرانی در مورد رکود جهانی و افزایش عرضه نفت می تواند بر قیمت طلا و نفت تاثیر بگذارد.
به طور کلی، درگیری های اخیر تأثیر متفاوتی بر فلزات گرانبها و شاخص دلار داشته است. از یک طرف، آنها تقاضا برای دارایی های امن مانند طلا و نقره را افزایش داده اند. از سوی دیگر، جنگ همچنین دلار آمریکا را تقویت کرده است که باد مخالفی برای قیمت فلزات گرانبها بوده است.


منبع: Oilprice

۲ آبان ۱۴۰۲ ۱۳:۰۶
تعداد بازدید : ۳۶۰
کد خبر : ۶۷,۴۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید