به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین غزه را چگونه می بیند؟

پایگاه خبری فولاد ایران- ضربه ای به غرور چین در خاورمیانه، اما فرصتی برای ضربه زدن به آمریکا
کمی بیش از یک ماه قبل از حمله حماس به اسرائیل، وانگ یی، رئیس سیاست خارجی چین، از "موج آشتی" که خاورمیانه را فراگرفته بود، استقبال کرد. آقای وانگ به توافقی با میانجیگری چین که در اوایل سال جاری برای احیای روابط دیپلماتیک بین رقبای بزرگ منطقه، ایران و عربستان سعودی منعقد شد، اشاره کرد.
به گزارش فولاد ایران، چین بزرگترین شریک تجاری بسیاری از کشورهای خاورمیانه است و اعتقاد بر این است که بزرگترین خریدار نفت ایران و عربستان است. روابط اقتصادی آن با کشورهای ثروتمند خلیج فارس قوی‌ترین است و مشتاق کمک به بازسازی کشورهای درهم شکسته از جنگ است و برای مثال میلیاردها دلار در عراق سرمایه‌گذاری می‌کند.
با کمال خوشحالی، جنگ در غزه جذابیت جهان بینی خودکامه چین را برای بسیاری از حاکمان خاورمیانه کاهش نداده است.
موضع چین در قبال حماس تا حدی منعکس کننده دیدگاه دیرینه آن است که علت اصلی خشونت فلسطینی ها فقدان یک کشور است. همچنین نشان‌دهنده ترجیح نظم جهانی است که به دنبال حل بحران‌ها از طریق ایجاد توازن بین منافع دولت‌های ملت است. در واقع، چین با حماس به عنوان یک نهاد سیاسی رفتار می کند.
در عین حال، درگیری غزه فرصتی تازه برای نشان دادن آمریکا به عنوان یک جنگ افروز قلدر است. وو سایک، فرستاده ویژه سابق چین در خاورمیانه، یکی از صداهای بی‌شماری چینی است که اصرار دارد آقای بایدن از اسرائیل حمایت می‌کند. پژوهشگران چینی با تأمل در تأثیرات غزه، از از بین رفتن مذاکرات اسرائیل و عربستان با میانجیگری آمریکا به عنوان "ضربه سنگین" برای انتخاب مجدد آقای بایدن استقبال می کنند.
ضربه زدن به آمریکا موجی از آشتی را در خاورمیانه به همراه نخواهد داشت. اما چین بازی طولانی دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم در بسیاری از کشورهای عربی، چین را به آمریکا ترجیح می‌دهند. در سراسر جهان در حال توسعه، بی اعتمادی به آمریکا با جنگ عمیق تر می شود. بازگشت آمریکا به خاورمیانه آن چیزی نیست که چین چندی پیش امیدوار بود ببیند. اما اگر این بحران رقیب بزرگ آن را منحرف و تضعیف کند، چین آن را قبول خواهد کرد.


منبع: اکونومیست

۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۴۶۴
کد خبر : ۶۷,۵۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید