به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش بینی نفت 150 دلاری، در صورت تشدید درگیری اسرائیل و حماس

پایگاه خبری فولاد ایران- بانک جهانی روز دوشنبه هشدار داد در صورت تشدید درگیری ها در خاورمیانه، قیمت نفت ممکن است به بیش از 150 دلار در هر بشکه افزایش یابد و در صورت کاهش عرضه توسط تولیدکنندگان کلیدی، خطر تکرار شوک قیمت نفت در دهه 1970 وجود داشته باشد.
به گزارش فولاد ایران، این بانک در چشم انداز سه ماهه بازار کالا، گفت که درگیری طولانی مدت اسرائیل و حماس می تواند منجر به افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی در یک "شوک دوگانه" برای بازارهای کالایی شود که هنوز از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در چالش هستند.
براساس پیش‌بینی‌های پایه بانک، پیش‌بینی می‌شود که قیمت کل کالاها در سال آینده 4.1 درصد کاهش یابد و قیمت نفت به طور متوسط به 81 دلار در هر بشکه کاهش یابد که از 90 دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده در سه ماهه جاری، با کاهش رشد اقتصادی، کاهش می‌یابد.
با این حال، این گزارش می گوید در صورت تشدید درگیری در خاورمیانه، این چشم انداز می تواند به سرعت معکوس شود. در بدترین سناریو ممکن است عرضه جهانی نفت بین 6 تا 8 میلیون بشکه در روز کاهش یابد و قیمت ها را به 140 تا 157 دلار در هر بشکه برساند، در صورتی که تولیدکنندگان برجسته عرب مانند عربستان سعودی به سمت کاهش صادرات حرکت کنند.
این گزارش می افزاید که تحت سناریوهای اختلال کوچک و متوسط، قیمت ها می تواند به 102 تا 121 دلار در هر بشکه برسد. تقاضای جهانی نفت در حال حاضر حدود 102 میلیون بشکه در روز است.
قیمت گاز اروپا نیز در این ماه به بالاترین سطح خود از ماه مارس جهش کرد زیرا معامله گران نگران این بودند که اختلالات خط لوله به عرضه جهانی ضربه بزند، اما بازارهای نفت عمدتاً از تأثیر درگیری دور شده اند.
بانک جهانی اعلام کرد که اقتصاد جهانی نسبت به اکتبر 1973، زمانی که اعضای عرب اوپک صادرات خود را به ایالات متحده و سایر کشورهایی که از اسرائیل در جنگ یوم کیپور حمایت کردند، کاهش دادند و قیمت نفت خام را چهار برابر کردند، در موقعیت بهتری برای مقاومت در برابر شوک عرضه قرار دارد.
خاورمیانه نسبت به 50 سال پیش برای صادرات جهانی نفت اهمیت کمتری دارد و حدود 30 درصد عرضه را به خود اختصاص داده است که نسبت به 37 درصد در دهه 1970 کاهش یافته است.
اما این گزارش هشدار داد که اگر تشدید مناقشه منجر به افزایش مداوم قیمت کالاها شود، یک «نتیجه واقعاً منفی» خواهد داشت، که «موج دیگری از تورم» را راه‌اندازی می‌کند و بانک‌های مرکزی را مجبور به اقدام می‌کند.
به گفته این بانک، این عواقب شدیدی برای امنیت غذایی در کشورهای فقیرتری خواهد داشت که در حال حاضر با افزایش سطح گرسنگی روبرو هستند. افزایش قیمت نفت و گاز همچنین هزینه های حمل و نقل و کود را افزایش می دهد و کالاهای کشاورزی را گران تر می کند.


منبع: فایننشال تایمز

۹ آبان ۱۴۰۲ ۱۲:۵۸
تعداد بازدید : ۳۹۸
کد خبر : ۶۷,۵۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید