به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

خشونت در خاورمیانه

پایگاه خبری فولاد ایران- حمله 7 اکتبر حماس و پاسخ نظامی اسرائیل به آن بار دیگر چرخه به ظاهر پایان ناپذیر خشونت را در خاورمیانه احیا کرد.
به گزارش فولاد ایران، در حال حاضر هیچ تلاش جدی برای شکستن این چرخه وجود ندارد و چشم انداز حل نهایی مناقشه اسرائیل و فلسطین دورتر از همیشه به نظر می رسد. همه کسانی که خواهان صلح هستند باید هم با اسرائیلی ها و هم با بنیادگرایان اسلامی مبارز صحبت کنند.
وقتی بزرگ شدیم، به بسیاری از ما آموختند که دانستن و در نظر گرفتن دقیق گذشته خود، نشانه شخصیت است. اما امروز ما با احزابی سروکار داریم که از پرداختن به تجربیات گذشته و برنامه ریزی برای آینده خود سرباز می زنند.
عملیات حماس در 7 اکتبر نسخه پیشرفته تری از حملات قبلی آن در سال های 2008، 2014 و 2021 بود. هدف اعلامی آن پاسخ به اقدامات تحریک آمیز اشغالگران در اطراف مسجد الاقصی در شرق بیت المقدس و آزادسازی اسرای فلسطینی بود. اما این حملات هرگز چیزی را در غزه تغییر نداده است. در عوض، به طور مداوم باعث مرگ و میر بیشتر در هر دو طرف شده است.
اسرائیل در تلاش برای مجازات نظامی حماس به خاطر کشته شدن 1400 اسرائیلی در 7 اکتبر، مکث نکرده است.
اسرائیل از زمان پیدایش خود جنگ های خونین زیادی را به را انداخته است که به نوبه خود به قیمت جان، حقوق و چشم انداز آینده فلسطینی ها تمام شده است. اخیراً، دولت راست افراطی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو  متعصبان مذهبی را در سمت های کلیدی کابینه قرار داده بود، جایی که آنها تنش ها را با فلسطینی ها بر سر الاقصی و در سراسر غرب اشغالی افزایش دادند.
اسرائیلی‌ها پیوسته این اشتباه را مرتکب می‌شوند که معتقدند فلسطینی‌ها با وجود زندگی در شرایط سخت و با امیدی اندک، تسلیمانه وضعیت موجود را می‌پذیرند. با این حال، تاریخ درگیری ها و اشغال ها در الجزایر، مراکش، تونس، سوریه و مصر روشن می کند که چنین طرز فکری محکوم به شکست است. مردم ستمدیده ممکن است دوره هایی از بی علاقگی به ظاهر عمیق را پشت سر بگذارند، اما میل آنها به آزادی باقی است.
هر بار که حماس غزه و مردمش را به جنگی خونین با اسرائیل می کشاند، به ناچار احساسات در سراسر جهان عرب موج می زند.
اگر اسرائیل نتواند حماس را از بین ببرد یا حتی قدرت نظامی و اقتدار سیاسی خود را تضعیف کند، دستاورد چندانی نداشته است. جبران صدمات بی‌سابقه‌ای که به غزه وارد می‌شود، دهه‌ها طول خواهد کشید. به همین ترتیب، تمام کاری که حماس انجام خواهد داد این است که یک نمایش قدرت را به راه بیندازد، نمایشی که مردم بی گناه غزه باید با خون، خانه و آینده خود هزینه آن را بپردازند.
هم اعراب و هم اسراییلی ها باید به دقت در مورد آنچه که سیاست ها و اقدامات آنها ممکن است به بار بیاورد فکر کنند. یادآوری تجربه گذشته تنها راه بازگشت به مسیری است که حداقل امیدی به آینده در هر دو طرف درگیری ایجاد می کند.


منبع: Japan Times

۲۲ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۳۹۲
کد خبر : ۶۷,۷۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید