پایگاه خبری فولاد ایران- پس از مواجهه با افزایش سریع قیمت ها برای بیش از دو سال، تخفیف در برخی فروشگاه ها مطمئناً ضروری به نظر می رسد. اما صاحبان کسب و کار، اقتصاددانان و غول های سرمایه گذاری در مورد آن چندان خوش بین نیستند.
کتی وود، سرمایهگذار فناوری، می گوید که بیشتر نگران کاهش تورم، زمانی که قیمتها کاهش مییابد، است تا بالعکس. او با اشاره به کاهش تورم گفت: "ما نشانه های بیشتری از آن را می بینیم."
تد دکر، مدیر عامل شرکت، در اوایل این هفته به سرمایه گذاران گفت که کاهش قیمت کالاهایی مانند مس و الوار بر درآمد سه ماهه سوم Home Depot تأثیر منفی گذاشته است.
به گزارش فولاد ایران، یکی از اولین درس هایی که دانش آموزان در اقتصاد می آموزند این است که وقتی قیمت کالایی بالاتر است، مردم تقاضای کمتری از آن دارند و وقتی قیمت کالایی کمتر باشد، مردم بیشتر آن را تقاضا می کنند.
اما مشکل کاهش تورم این است که وقتی مردم منتظر قیمت های پایین تر در آینده هستند، انگیزه کمی برای خرید دارند. به عنوان مثال، اگر فکر میکنید قیمت در یک ماه به میزان قابل توجهی کاهش مییابد، چرا امروز یک اجاق گاز جدید میخرید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد؟
وقتی تعداد زیادی از مردم اینطور فکر می کنند، باعث عقب نشینی گسترده در مخارج می شود. این اگر به این معنی باشد که کسبوکارها نمیتوانند به همان اندازه کارگر استخدام کنند، میتواند باعث رکود شود.
تورم در ایالات متحده، مانند بسیاری از کشورها، مشکلی نیست. با این حال، در چین، قیمت تمام کالاها و خدمات در ماه اکتبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته 0.2 درصد کمتر بود.
بر اساس آخرین شاخص قیمت مصرف کننده، قیمت مصرف کننده در ایالات متحده 3.2 درصد بیشتر از یک سال قبل است. اما با وجود اینکه آمریکاییها همچنان در مقایسه با یک سال گذشته هزینه بیشتری برای کالاها و خدمات پرداخت میکنند، سرعت این افزایش به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
با این حال، بسیاری از کالاها در ایالات متحده بسیار ارزان تر از یک سال پیش هستند.
پرستون کالدول، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در مورنینگ استار، از این موضوع به عنوان "تنزل تورم انتخابی" یاد کرد. او گفت: "در حال حاضر، این کمک می کند تا تورم کلی به هدف 2 درصدی فدرال رزرو با حداقل درد از نظر بیکاری و تولید از دست رفته برگردد." او گفت: «این به عبارت دیگر، فرود نرم را ممکن میکند.»
منبع: CNN