پایگاه خبری فولاد ایران- ایلان ماسک اصرار دارد که هوش مصنوعی انسان ها را به نقطه ای می رساند که «به هیچ شغلی نیاز نباشد.»
آیا این پیش بینی درست است؟
بر اساس گزارش های اخیر، 750 صاحب کسب و کار که از هوش مصنوعی ResumeBuilder استفاده میکنند، گزارش میدهند که در سال 2024 اخراجهایی در نتیجه کارایی هوش مصنوعی رخ خواهد داد. اما حتی در میان گزارشهایی مبنی بر اخراج های ناشی از هوش مصنوعی، بسیاری از کارشناسان با دیدگاه ماسک مخالف هستند.
جولیا توتاکر، استراتژیست، می گوید: «هنوز بسیاری از سازمانهای سنتی و کسبوکارهای کوچک وجود دارند که از فناوری مانند برخی از شرکتهای بزرگ استقبال نمیکنند.»
به گزارش فولاد ایران، اخراج ها یک واقعیت است، اما فناوری هوش مصنوعی همچنین به صاحبان کسب و کار این امکان را می دهد که مشاغل را بازسازی و تعریف مجدد کنند.
الکس هود، مدیر شرکت نرمافزاری مدیریت پروژه و همکاری آسانا، تخمین میزند که نیمی از زمانی که در محل کار میگذرانیم مربوط به چیزی است که او آن را «کار درباره کار» مینامد. در اینجا، او به بهروزرسانیهای وضعیت، ارتباطات بین بخشی و تمام بخشهای دیگر کار اشاره میکند که هسته اصلی دلیل حضور ما در آنجا نیست.
او میگوید بدون تفاوتهای ظریف پشت اعداد، آمارهایی که اخراج های ناشی از هوش مصنوعی را نشان میدهند و پیشبینی میکنند، ترس را بیشتر از واقعیت منعکس میکنند.
طبق گزارش Asana's State of AI at Work 2023، کارمندان می گویند که 29 درصد از وظایف کاری آنها با هوش مصنوعی قابل تعویض است. با این حال، آسانا طرفدار چیزی است که آن را "هوش مصنوعی انسان محور" می نامد، که به دنبال تقویت توانایی های انسانی و همکاری است، نه جایگزینی مستقیم افراد. در این گزارش آمده است که هر چه مردم هوش مصنوعی انسان محور را بیشتر درک کنند، بیشتر بر این باورند که تأثیر مثبتی بر کارشان خواهد داشت.
طبق گزارش سازمان ملل متحد، کارمندان بین 19.6 تا 30.4 درصد از کل افراد شاغل در سراسر جهان را تشکیل می دهند. ابزارهای تحلیلی و ارتباطی در طول سالها کار دانش را تغییر مسیر دادهاند، و "هوش مصنوعی مولد باید پیشرفت دیگری در این تداوم طولانی تغییر در نظر گرفته شود."
اما تا سال 2022، 34 درصد از جمعیت جهان هنوز به اینترنت دسترسی نداشتند، بنابراین هرگونه گفتگو در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر اخراج کارکنان و تجدید ساختار احتمالی کار باید شامل بحث در مورد فاصله گستردهتر بین داراییها و داراییهای فناوری نیز باشد.
در حالی که اخراج ها در نتیجه نسل فعلی هوش مصنوعی اتفاق میافتد، هیچ مدرک تاریخی مبنی بر اینکه پیشرفتهای فناوری مانند این منجر به بیکاری گسترده شود، وجود ندارد. نیروی کار دارای سابقه انعطافپذیری است و افزایش ظرفیت فنآوری میتواند منجر به کار «با ارزشتر» و بهرهوری بیشتر شود که نسلهای آینده هوش مصنوعی احتمالاً یاد خواهند گرفت که از عهده آن برآیند.
منبع: CNBC