به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش رشد اقتصادی و 5 نیروی محرک بازارها در سال 2024

پایگاه خبری فولاد ایران- اقتصادهای دنیا سالی با نرخ های بهره بالا، تورم بالا و بازار سهامی پر چالش  را از سر گذرانده اند . ولی اقتصاد امریکا بهتر از حد انتظار عمل کرد و سرمایه گذاران از مزایای آن در در سطوح مختلف دارایی ها بهره بردند. در این بین تحلیلگران انتظار دارند چندین تغییر کلیدی برای شکل دادن به سال 2024 رخ دهد، زیرا رکود وال استریت کاهش می‌یابد و روند صعودی بازارها ادامه دارد.

به گزارش فولاد ایران، در ادامه به بررسی پنج فاکتور اصلی تاثیر گذار بر اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی می پردازیم:

1- اوج رشد را پست سر گذاشته ایم

رشد اقتصادی امسال نسبت به سال 2023 چالش برانگیزتر خواهد بود، اما بازار کار قوی امریکا و بازار مصرف نسبتا مطلوبش به عملکرد بهتر آن نسبت به سایر اقتصادهای بزرگ کمک می کند. در عین حال، کشورهایی که به شدت درگیر تجارت بین‌الملل هستند و کشورهایی که به دلیل توانایی خود برای استقراض محدود شده‌اند، در نیمه اول سال 2024 با چالش‌هایی مواجه خواهند شد تا زمانی که بانک‌های مرکزی سیاست‌های سختگیرانه خود را کاهش دهند. شاید سال 2024، زمان آن خواهد بود که به آغاز چرخه بعدی رشد اقتصادی فکر کنیم ولی نباید با عجله گام برداشت.

2- جنگ با تورم تمام نشده

آخرین مرحله نبرد جهانی علیه تورم دشوارترین مرحله خواهد بود. استراتژیست ها انتظار دارند که بانک های مرکزی پیش از بازگشت قطعی تورم به سطوح هدف، شروع به کاهش آن کنند که در نهایت شاید خطر افزایش تقاضا و بازگشت احتمالی تورم را به همراه داشته باشد. انتظار می رود که بانک های مرکزی در نهایت بپذیرند که ابزارهای صریح آنها ابزارهای مناسبی برای رسیدگی قطعی به محیط تورمی فعلی نیست. این درک احتمالاً ناشی از ماهیت تورم کنونی است: ابزارهای بانک های مرکزی برای کاهش فشارهای تورمی ناشی از تقاضا طراحی شده‌اند، اما در برابر شوک‌های عرضه مؤثر نیستند.

3- جهانی عرضه محور

پیش‌بینی شده که عوامل سنتی مبتنی بر تقاضا در حرکت رو به جلو در جایگاه دوم قرار می‌گیرند و درون سپاری و داخلی سازی جایگزین جهانی شدن می شود.

کمبود نیروی کار با تغییر سن نیروی کار و پویایی اشتغال پدیدار خواهد شد. در همین حال، افزایش ابزارهای هوش مصنوعی می تواند منجر به "معجزه بهره وری" مشابه رونق اولیه اینترنت شود که موجب رشد بالاتر از روند و فشارهای تورمی متوسط می شود. در نتیجه، فرصت های سرمایه گذاری جدید می تواند باز شود و موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری های سبز یا هزینه کردن در بخش های دفاعی می تواند جذاب باشد.

4- جداسازی اقتصادی افزایش می یابد

 تحلیل گران می گویند که ایالات متحده امریکا و چین تنها اقتصادهای بزرگی نخواهند بود که در ماه های آینده به دنبال جدایی هستند. انتظار می رود که «همزمان‌سازی» گسترده جهانی در سال 2024 شتاب گیرد که تداوم زنجیره تأمین مختل شده از همه‌گیری کرونا را نشان می‌دهد.

چالش‌های رشد حتی در همه کشورها وجود نخواهد داشت، که نشان می‌دهد برخی از اقتصادها می‌توانند به پیش بروند در حالی که برخی دیگر دچار رکود می‌شوند. برای مثال، تولید جهانی که اکنون به طور نامشخصی قطع شده، رکودی را تحمل کرده است که در کشورهای با صادرات بالا مانند آلمان که به رکود نزدیک شده است مشهود است. با این حال، در جاهایی که تقاضا برای خدمات در حال تعدیل است، مانند اسپانیا، تحلیلگران خاطرنشان می کنند که تولید در وضعیت خوبی قرار دارد.

5- هزینه های بیشتر دولت

 همه‌گیری کرونا و افزایش هزینه‌های دفاعی موجی از محرک‌های مالی را برانگیخت، که برخی از آن‌ها ممکن است ضروری و برخی بیش از حد و تورم‌زا بوده باشند. در هر حال انتظار می رود هزینه های دولتی در سال جاری شتاب بیشتری بگیرد که احتمالاً تأثیرات ملموس‌تری از جمله ماهیت مخرب افزایش قابل‌توجه در عرضه اوراق قرضه دولتی و افزایش هزینه‌های مازاد بدهی‌های دولتی را نشان خواهد داد.

منبع: business insider

ترجمه: مونا تابان شمال

۱۷ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۲۹۹
کد خبر : ۶۸,۳۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید