پایگاه خبری فولاد ایران- برای نزدیک به یک قرن، تویوتا به توانایی خود در کاهش مداوم هزینه های ساخت وسایل نقلیه پیچیده و مهندسی شده خود افتخار می کرد. اما سال گذشته، چین با پیشی گرفتن از ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان، نشان می دهد که صادرات خودروهای چینی از سال 2020 تقریباً پنج برابر شده و در سال گذشته به 5 میلیون رسیده است. در سه ماهه پایانی سال 2023، صادرات BYD، شرکت مستقر در شنژن با حمایت گروه برکشایر هاتاوی وارن بافت، برای اولین بار از تسلا پیشی گرفت و یک سیگنال هشدار دهنده قدرتمند به صنعت خودروسازی جهانی ارسال کرد.
شرکتهای چینی - از BYD در فهرست عمومی تا شرکت دولتی چری - قصد دارند از عملیات منطقهای جدید در مکانهایی مانند مجارستان و مکزیک برای ورود به بازارهای غربی با مدلهای الکتریکی ارزانتر استفاده کنند و تسلط جهانی خود را تضمین کنند و شرکتهای قدیمی مانند جنرال موتورز، فورد و فولکس واگن را به چالش بکشند. هیچ کس نمی تواند با BYD از نظر قیمت برابری کند. اتاقهای هیئتمدیره در آمریکا، اروپا، کره و ژاپن در وضعیت شوک قرار دارند. در حالی که دولت ایالات متحده با یارانه های متعدد برای تشویق تولید داخلی پاسخ داده است، چشم انداز میلیون ها خودروی ارزان قیمت و با تکنولوژی بالا ساخته شده توسط شرکت های چینی که به سواحل اروپایی وارد می شوند، معضلی را برای قانونگذاران در آنجا ایجاد می کند.
به گزارش فولاد ایران، سیل واردات خودروهای ارزان قیمت چینی میتواند برای خودروسازان فعلی اروپا فاجعهبار باشد. اتحادیه اروپا در حال بررسی تعرفههای وارداتی برای محدود کردن خسارت است.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی خود در سپتامبر از وضعیت اتحادیه شکایت کرد که چین بازار جهانی را با خودروهای برقی ارزان پر کرده است و پکن از طریق یارانه های دولتی هنگفت قیمت ها را به طور مصنوعی پایین می آورد.
اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در مورد صنعت چین آغاز کرده است، اقدامی که می تواند منجر به افزایش تعرفه بر واردات چین شود. در ایالات متحده، جایی که خودروهای برقی نسبت به اروپا سهم بسیار کمتری از فروش خودرو دارند، گروههای لابی از دولت بایدن خواستهاند که در برابر گروههای خودروسازی چینی هوشیار بایستد.
سخنگوی اتحادیه خودرو سال گذشته هشدار داد: «سیل واردات چین، چندین صنعت داخلی آمریکا را در گذشته ویران کرده است، به ویژه تولیدکنندگان خورشیدی و فولاد آمریکایی را کاهش داده است».
با این حال، کارشناسان هشدار میدهند که حتی اگر خودروسازان چینی در چمن خانگی خود در پشت دیواری از قوانین تعرفهای محدود شوند، باز هم میتوانند با تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی در قیمت رقابت کنند.
سازندگان چینی خودروهای برقی ظرفیت کافی برای تامین ۷۵ درصد تقاضای جهانی خودروهای برقی را دارند.
قانون کاهش تورم جو بایدن قصد دارد میلیاردها یارانه برای توسعه خودروهای برقی به گروههای غیر چینی اختصاص دهد تا از قرار گرفتن ایالات متحده در معرض فناوری چین در زنجیرههای تامین کلیدی بکاهد. با این حال، کارشناسان فکر میکنند شرکتهایی مانند BYD هنوز هم میتوانند روزی بازار خودروی ایالات متحده را بشکنند.
منبع: فایننشال تایمز