پایگاه خبری فولاد ایران- یک مقام ارشد مسئول سیاست صنعتی چین اخیراً قول داد که در مورد کاهش ظرفیت مازاد در صنعت خودروهای الکتریکی این کشور جدی عمل کند و ظاهراً شکایت تجاری اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار داده است. این بلوک در اکتبر گذشته تحقیقات ضد یارانه ای را در مورد خودروهای برقی وارداتی از چین آغاز کرد. رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، متعهد شد که از صنعت خودروسازی اروپا در برابر صادرات ارزان چین که ناشی از ظرفیت اضافی ناشی از یارانه است، دفاع کند.
اکنون پکن در صدد اصلاح اوضاع است، اما آیا شانسی برای کاهش تنش وجود دارد؟
به گزارش فولاد ایران، مازاد ظرفیت یک بیماری مزمن سیاست صنعتی چین است. مانند یک ویروس سازگار، از بین بردن آن دشوار است و نیاز به سرکوب مداوم دارد، که اغلب به شکل یکپارچگی صنعت سازماندهی شده توسط دولت است. درمان افراد ضعیف را از بین می برد. شرکتهایی که زنده میمانند بهتر و پستتر هستند و در بازارهای صادراتی فعال تر میشوند.
دولت چین در سال 2009 خودروهای برقی را به عنوان "صنعت در حال ظهور استراتژیک" معرفی کرد و شروع به پر کردن یارانه های این بخش کرد و این صنعت نوپا را در پشت یک دیوار حمایتی پناه داد. در اوج، یک خودروی برقی علاوه بر معافیت های مالیاتی، زمین ارزان، انرژی و اعتبارات بانکی برای تولیدکنندگان، تا 19000 دلار یارانه خرید مصرف کننده جذب کرد.
بزرگ نمایی دولت و حمایت گرایی زمینه مساعدی را برای سوء استفاده ایجاد کرد. شرکتهای بیشماری ظهور کردند و وسایل نقلیه کمهزینه و با فناوری پایین را با جذابیت کمی برای مصرفکنندگان تولید کردند. یک صنعت متورم نتیجه آن بود. تنها در سال 2014، بیش از 80000 شرکت در چین برای ورود به بخش خودروهای برقی ثبت نام کردند که تعداد ثبت نام کنندگان جدید در سال گذشته را بیش از دو برابر کرد. به نظر میرسد که صنعت در حال ظهور استراتژیک یک داستان هشداردهنده از ضایعات، فساد، ظرفیت مازاد، جنگهای باطل قیمتها و سودآوری پایین است.
با این حال، به عنوان یک متخصص کهنه کار سیاست صنعتی، دولت چین با این بیماری آشنا است و در درمان آن مهارت دارد. شروع به بالا بردن سقف صدور پروانه تولید و برداشت یارانه به صورت مرحله ای کرد. وسایل نقلیه با برد پایین ابتدا پشتیبانی خود را از دست دادند. تولیدکنندگان با فناوری پایین یا از ورود به بازار منع شدند یا مجبور به خروج از آن شدند. کسانی که هم در برابر فرسایش قیمتها و هم در قتلعام مهندسی شده توسط دولت مقاومت کردند، به طرز بیرحمانهای کارآمد شدند. وقتی دولت مطمئن شد که صنعت داخلی آن به اندازه کافی قوی است، دیوار حمایتی را پایین آورد.
در سال 2018، پکن به تسلا اجازه داد تا یک کارخانه گیگا در شانگهای راه اندازی کند و مدل 3 را با باتری های پاناسونیک و واجد شرایط دریافت مجموعه کامل پشتیبانی دولتی کند، اما در عوض، BYD رشد کرد. تحقیقات و توسعه را دوبرابر کرد و باتری جدیدی به نام Blade تولید کرد که نسبت به نسخههای قبلی فشردهتر است، سریعتر شارژ میشود و خودروها را در فواصل دورتر نیرو میدهد.
فروش این شرکت از سال 2020 تا 2022 بیش از چهار برابر شده است. تسلا نیز سال گذشته باتری Blade را برای مدل Y خود که در آلمان تولید می شود، استفاده کرد. BYD در سه ماهه چهارم سال 2023 خودروهای بیشتری نسبت به تسلا فروخت.
سیاست صنعتی چین که به خوبی تقویت شده است، همچنان نتایج خیرهکنندهای دارد. همین الگوی تقویت شرکت ها با یارانه ها و حمایت ها و سپس کاهش حمایت ها و ایجاد نظم و انضباط در بازار برای از بین بردن افراد ضعیف، پیش از این تولیدات داخلی و صادراتی را در فولاد، کشتی سازی و پنل های خورشیدی ایجاد کرده است.
قهرمانان خودروهای برقی چین بر بازار اتحادیه اروپا تمرکز می کنند، که بزرگترین جایزه بین المللی از زمانی است که ایالات متحده عملاً با اقدامات حمایتی خود در مورد تعرفه ها و الزامات مبدأ برای یارانه ها از خودروهای برقی چینی جلوگیری کرده است. کمیسیون اروپا زمانی که تحقیقات ضد یارانه خود را آغاز کرد، گفت که سهم چین از خودروهای برقی فروخته شده در اتحادیه اروپا از کمتر از 1 درصد در سال 2019 به 8 درصد افزایش یافته است و می تواند در سال 2025 به 15 درصد برسد.
BYD در حال فروش است. پنج مدل در هشت کشور اروپایی، از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا. فدراسیون فوتبال اروپا یوفا، فولکس واگن را با BYD به عنوان شریک رسمی خودروسازی خود برای مسابقات یورو 2024 جایگزین کرد. مازاد ظرفیت همچنان صنعت خودروهای برقی اروپا را تحت تأثیر قرار می دهد. جنگ قیمت ها ادامه یافته و سود را سرکوب کرده است. تعهد پکن برای حذف ظرفیت مازاد از صنعت به جا بود.
با اینهمه، دور بعدی ادغام در صنعت خودروهای برقی چین مهلتی برای خودروسازان اروپایی نخواهد گذاشت. حتی رقبای قدرتمندتری تولید خواهد کرد.
منبع: فایننشال تایمز