پایگاه خبری فولاد ایران- به نظر می رسد ترکیه که بزرگترین واردکننده ضایعات آهن دنیاست، دیگر نقش تاثیر گذاری در قیمت جهانی قراضه همچون قبل ندارد و بنگلادش در حال ظهور به عنوان یک نیروی محرکه جدی تر در این بازار است. این در حالیست که قیمت قراضه پیش از این در سه کشور وارد کننده اصلی آسیا شامل هند، پاکستان و بنگلادش از بازار ترکیه تبعیت می کرد.
آمار 6 ماهه دوم 2023 نشان می دهد هند و پاکستان 25 تا 30 دلار برای خرید قراضه وارداتی بیشتر از ترکیه پرداخت کردند. حتی بنگلادش 30 تا 35 دلار بیشتر پرداخت می کرد. به عنوان مثال، در ماه های آگوست تا دسامبر 2023، زمانی که ترکیه به طور متوسط 387 دلار در هر تن سی اف آر برای قراضه سنگین 20-80 امریکا پرداخت می کرد، هند 30 دلار بیشتر برای قراضه خرد شده اروپا می پرداخت. پاکستان نیز 37 دلار در هر تن بیشتر می پرداخت و بنگلادش در مقابل ترکیه 48 دلار در هر تن هزینه بیشتری برای خرید قراضه آهن می داد.
به گزارش فولاد ایران، حال ببینیم چه عواملی موجب شده ترکیه دیگر نقش تاثیرگذار قبلی را نداشته باشد. هر بازار به طور فزایندهای تحت تأثیر پویایی خاص خود قرار گرفته و به خرید مبتنی بر نیازش که در نتیجه افت تقاضا و صادرات کمتر بوده متوسل شده است.
در ترکیه تولید فولاد خام سال 2023 شاهد کاهش 4 درصدی بوده به 34 میلیون تن رسید که دلیل آن کاهش تقاضای فولاد تمام شده در بحبوحه لیر ضعیف تر، تورم بالا و نرخ بالای بهره بود که بر قدرت خرید داخلی تأثیر گذاشت. قیمتهای بالای انرژی و به دنبال آن نرخهای بهره بالا برای فرونشاندن آن و کمبود تقاضا از سوی اتحادیه اروپا، کارخانههای ترکیه را مجبور به کاهش تولید فولاد خام و در نتیجه خرید قراضه کمتر نمود.
حجم قراضه وارداتی به ترکیه نیمه دوم سال گذشته اندکی کاهش یافت و از 9.63 میلیون تن نیمه اول به 9.19 میلیون تن رسید. قیمت قراضه وارداتی نیز در ژانویه 2023 به پایین ترین سطح یک ساله خود رسید و 412 دلار هر تن سی اف آر بود در حالی که ژانویه امسال به 421 دلار رسید.
فاکتور تاثیر گذار دیگر نا امنی های دریای سرخ بود که اکتبر گذشته به اوج رسید و کرایه حمل را افزایش داد زیرا کشتی ها مجبور به انحراف مسیر شدند و در نتیجه منجر به اختلال در زنجیره تامین و هزینههای امنیتی اضافی برای کشتیها شد. قیمت قراضه در ترکیه در ژانویه 2024 شاهد افزایش 16 درصدی نسبت به 362 دلار اکتبر بوده به 421 دلار در هر تن سی اف آر رسید.
از سوی دیگر، در کشورهای آسیای جنوبی مانند هند، پاکستان و بنگلادش، بازار قراضه کانتینری شاهد دوره رکودی به دلیل تقاضای ضعیف فولاد تمام شده و هزینههای حملونقل بالاتر بود. خریداران بنگلادشی قبل از افزایش نرخ کرایه حمل بین 30 تا 35 دلار در هر تن بیش از قیمتهای ترکیه پرداخت میکردند. با این حال، پس از بحران یمن و دریای سرخ، کرایهها 15 تا 20 دلار در تن افزایش یافت که قیمتها را غیرقابل تحمل کرد و آنها را مجبور کرد تا از بازارهای جایگزین مانند استرالیا، سنگاپور، هنگ کنگ، مالزی و خاورمیانه استفاده کنند.
حال بنگلادش به عنوان خریدار اصلی ظاهر شده است. از دو ماه گذشته، هند به دلیل تقاضای کم قراضه و در دسترس بودن منابع داخلی ارزانتر، از بازار خارج شده است. پاکستان در بحبوحه ناآرامیهای سیاسی، تقاضای راکد فولاد و قیمتهای بالاتر مواد اولیه، از قراضه کمتری استفاده می کند و این امر باعث شده تا بنگلادش به عنوان خریدار عمده بازار جهانی قراضه باقی بماند.
پیشنهادات آن اغلب تحت تاثیر قیمت های خرید قراضه اندونزی، ویتنام و تایوان است. با این حال، این سه کشور آسیای جنوب شرقی نیز در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضای فولاد از بازار خارج شده اند. تمایل خریداران و الگوهای خرید از مبداهای جدیدی مانند استرالیا، سنگاپور و مالزی، روند قیمت گذاری فعلی در بنگلادش را هدایت می کند.
منبع: steel mint
ترجمه: مونا تابان